Fruntimmer sökes...

Sa ju att jag skulle berätta lite om ett styrelseuppdrag som jag blev erbjuden. Men först ville jag ut i det sagolika vädret en rejäl runda till. Att vi varit ute på förmiddagen märktes inte på Tosca, som for fram som en galenpanna i skogen igen *S*

 Solen gör mej så glad i sinnet!

Och vi utnyttjade verkligen de allra sista strålarna. Här har vi en knapp kilometer kvar hem och solen är på väg ner bakom träden.

Väl hemma väntade degen på mej, färdigjäst och fin. Grahamskakor blev det. Men hade för lite grahamsmjöl, så jag slängde i nån deciliter rågflingor också. Vill gärna ha lite "tugg" i brödet, jag.

Och "när ugnen ändå var varm" lagade jag middagen där i också. Kasslergratäng med potatis, lök, färska champinjoner. Ett par matskedar skånsk senap och cayennepeppar i grädden gav bra sting och ströbröd på toppen lite "krisp". Faktiskt blev det riktigt gott!

Ja, hur var det nu med föreningsarbetet och "fruntimmer sökes"? Jo, för några veckor sedan ringde det på vår fasta telefon. Bara det... det händer ungefär aldrig, utom om det möjligen är nån försäljare som inte fattat att vi har nixat den. Jag svarade och var nog rätt kort i tonen, just för att jag var helt övertygad om att det var nån försäljare som skulle snoppas av ordentligt.

Det var det nu alltså inte. Utan nån från valberedningen i fastighetsägarföreningen. En utmärkt, grymt bra förening som det kostar 100 kronor om året att vara medlem i och för den lilla avgiften får man låna precis ALLT som man kan tänkas behöva som fastighetsägare. Det handlar om allt från släpvagnar (finns fyra stycken), betongblandare, stegar, röjsågar, vedklyvar och -kapar till tapetbord och precis allt annat! Otroligt bra.

Nu stundar årsmötet och en suppleantplats skulle bli vakant och mannen ifråga undrade om jag hade lust att ta på mej jobbet? Jag tvekade några sekunder, för det ÄR ju en förträfflig förening och man borde ställa upp. Men så förklarade valberedaren att det var "bara karlar i styrelsen och det behövs ju nåt fruntimmer" Så han hade letat i medlemsförteckningen och hittat mitt namn där...

Och där tog mitt lilla, lilla ideella sinne slut. Dumskallen borde naturligtvis ha lagt fram det på ett helt annat sätt, ljugit lite och sagt att "någon" sagt att jag var en reko person eller att man borde ställa upp för sakens skull eller egentligen vad som helst. Bara inte att han letat i medlemslistan efter ett "fruntimmer", vilket som helst.

Så av det uppdraget blev det inget för min del. Nope. Jag är nämligen inte ett fruntimmer vilket som helst. Jag är jag, med alla mina kompetenser och utmärkta egenskaper. Vill man ha mej, så ska det vara för den sakens skull och inte för min könstillhörighet. Så det så.

Glöm nu inte att titta på solskensbilderna i inlägget här nedan. Vi har haft en ljuvlig dag här i Norrland!

Kommentarer

  1. Å, två härligt soliga inlägg från tisdagen! Bilder att bli glad över. Nog blev man glad över solen, alltid. Här var det också sol och härligt och lite, lite snö gjorde isen halkfri. Idag. kommer det dock en massa mer snö, slut på det roliga....

    Bra att du tackade nej, för tänk där sitter ett gäng karlar och gör nåt bra, för en gångs skull. Det kan de få glädja sig åt, tycker jag. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är varannandagsväder, tydligen, för idag snöar det igen och man ser inte det minsta lilla blått på himlen.

      Ja, de kan sköta den där föreningen utan mej iallafall. Som "fruntimmer" och suppleant hade jag ändå inte kunnat tillföra nånting överhuvudtaget, det är jag helt säker på. Och när de bara var ute efter ett namn på listan, då kan de ta ett annat än mitt!

      Radera
  2. Bra, Cornelia! Dom där gubbarna har iofs säkert ett och annat att lära av fruntimren i sin omgivning - men den kunskapen kan dom ju hämta in på egen hand - kan man tycka. Det var bra gjort att tacka nej, hoppas att klang-gubben fattade varför...

    Tisdagens bilder är fantastiska, vilken dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag, att de kanske faktiskt skulle kunna behöva en kvinna i församlingen. En som inte tiger (och det gör ju sällan jag) men nä, inte på de premisserna.

      Tisdagen var en fantastisk dag, utan tvekan. Onsdagen, idag, bjuder på helt andra förutsättningar tyvärr. Snö och snö.

      Radera
  3. Arghh, stavningskontroll... klant-gubben ska det ju va'!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar