Snö i Mellansjö

I Mellansjö har det kommit snö. Temperaturen ligger kring nollan. När vi har lastat av veden från släpvagnen, klyvt det som ska klyvas och staplat upp det på därför avsedd plats tar Ida och jag en prommis ut på udden. Det är ett bra tag sedan vi var där. På vägen passerar vi den gamla gården ute på Näset. Fint ställe, men det har jag sagt förut.

Ida travar iväg ner mot sjökanten och jag följer med henne. Vad gör det om hon får bestämma vägen ibland?

Åh. Här ligger en gammal kakelugn. Just idag, innan vi gick ut, sa jag till Sture något om att det skulle vara härligt att få den där kaminen installerad... den som står i källaren i huset i Mellansjö och har stått där i flera, flera år. Ouppackad i sin kartong. Suck. Den skulle vara sååå mysig att ha i vardagsrummet. Men det är ju inte "bara" att sätta in en sån, inte.

Isen ligger på sjön och Någon har gått därute.

Nyss var stormen Hilde här, fast kanske mer norröver och inte just exakt precis här. Nej, det här är lämningar efter Dagmar för ett par år sedan. Fortfarande är det svårt att ta sig fram på den här stigen. Vi väljer att gå runt.

Snöiga små kottar.

Förra vintern var det en älg som dog just här.

Nu är det inte mycket kvar av den.

Men Ida hittar ett skulderblad... som hon kommer bärande på. Släpper det omedelbums när jag kommer med kameran och ser absolut 100% oskyldig ut. Har inte en aaaaning om hur det kan komma sig att det ligger en stor bit älgskelett just framför fötterna på henne?! *ha ha ha*

Vi lämnar älgen där den ligger och går hem.

Men en titt på tallrötterna tar vi först. De är imponerande, ännu mer i verkligheten än på bild. Såklart. Så är det alltid med allting.

Precis exakt fel temperatur på snön är det idag. Fastnar. Ida lägger sej framför gasolkaminen i köket och tinar av sej, helt på eget initiativ.

När vi åker hem börjar det plötsligt att toksnöa. Sikten är minimal och vi åker i detta busväder ända till Stöde (dvs nästan tio mil, tröttsamt).

Hemma är det fortfarande barmark och Ida och jag ger oss ut på en skumpartur i skogen medan Sture parkerar sig i soffan för att beskåda en fotbollsmatch, som icke intresserar damerna i familjen.

Kommentarer

  1. Fantasiska vinterbilder! Grääääsliga vinterbilder! Det kryper närmare och närmare...

    Ankan och jag träffade också på en älgrevbensrest och lite till idag. Precis som Ida släppe Ankan helt oskyldig fyndet också.

    Tur att ni höll er på vägen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, usch o fy. Nu är det bara fyra-fem mil härifrån... brrr. Jag vill inte. Gräsliga bilder är det. Inget fina bilder alls, men ljuset var slut och de är bara illustration till dagens övningar, inga fotografiska mästerverk *S*

      Ja, det var ruskigt dålig sikt och ganska halt också. Det gick inte så snabbt hem, kan jag säga.

      Radera
  2. Skrev på paddan igen - backar jag i texten hänger den sig, därav inte åtgärdade stavfel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår vad du skriver men inte varför du är uppe så här dags?? Gå å lägg dej! *S*

      Radera
  3. Men... snö... det vill vi väl inte ha än!!?? Fast ingen frågar så klart hur vi vill ha det!? Idatassarna visar vad som komma skall!
    Haha... hon ser vääälidigt oskyldig ut... vet absolut ingenting!!
    Fotboll är inget för mig heller.
    Kram och kli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt oskyldig var hon. Rååååkade bara gå och stå just där, där den där benbiten också råkade befinna sej... *ha ha ha*

      Alla mina tankar är hos er idag! Kram!

      Radera
  4. Snö hoppas och tror jag att jag slipper se på länge än. Kan tänka mig julafton med en del snö, men sen är jag nog nöjd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dej... snö kan ligga över jul och nyår.... sen behöver jag ingen mer snö. Men, det där bestämmer man ju inte själv, så det är bara att gilla läget. *S*

      Radera
  5. Hej Cornelia!
    Vackra vinterbilder:) Ida ser sååå fin ut mot den vita snön:)) Och hon ser verkligen oskyldig ut, haha!!
    Läckert foto på alla tallrötter:)
    Usch! det är verkligen både otäckt och jobbigt när snön vräker ner sådär när man kör bil. Här hade vi -4 i natt men ingen snö än. Visst är det jobbigt när hundarna får en massa klumpar i pälsen när det är töväder. Mina som inte är så höga heller får ju under magen också:( Men jag har köpt ett jättebra balsam som man sprejar på och masserar in i pälsen. Det förhindrar att snön sätter sig. Jättebra!! Den heter Stranbodarnas
    impregnering och den luktar jätte gott:))

    Ha en härlig dag:)
    Kramizar Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snö är, som sagt var, inte min favorit, precis, men inget att göra nåt åt.

      Ska försöka komma ihåg den där balsamen, eller iaf försöka komma mej iväg och försöka få tag i nåt likande. För det är lite jobbigt med snöbollar i pälsen, även om de i går var rätt små och beskedliga...

      Nu ska jag strax iväg och jobba lite, det ska bli roligt!
      Ha det fint!

      Radera
  6. Men vad mycket snö! Lokala skillnader.

    Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen. Det ligger ju ändå bara tio mil rakt inåt landet (även om det blir lite längre när man kör längs vägen).
      Men nu har vi ju fått lite vitt här ute vid kusten också.

      Radera
  7. Hej Cornelia!
    Här har vi fått rejält med snö i natt, riktigt vinterlandskap. Så det var bara att gå ut och skotta idag. Hundarna sprang runt som galningar:)) De ville knappt gå in;) Det håller på att snöa än. Du ska se vad domherrar vi har här nu, det lyser rött lite varstans i trädgården:))

    Ha nu en fin dag:)
    Kramizar Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snö och domherrar... riktig julstämning, minsann! Tokglada hundar i snö är ju härligt att se, även om man är tvungen att skotta.

      Ha det härligt!

      Radera

Skicka en kommentar