Debut på lydnadsplanen

Idag har Tosca och jag debuterat i lydnadsklass 1. Det gick riktigt, riktigt bra... ända tills Tosca bestämde sej för att det skulle vara Briard-Cirkus istället för sånt där som kallas lydnad *S*
Hon låg fint på platsliggningen, uppförde sej exemplariskt på tandvisningen (som jag varit orolig för, då hon ju tycker så väldigt mycket om människor). Började med en finfin linförighet som renderade ett betyg 8½(!). Snyggt läggande... men när jag gick tillbaka slängde hon sej upp och åt sidan... (betyg 7) Skaplig inkallning, betyg 9....

Men sen gjorde vi ett ställande, som i sig inte var så pjåkigt (se filmen) men samma grej här som på läggandet - fånar sej när jag kommer tillbaka. Och när Åsa så vänligt slutade filma började Cirkusen, med en tokrolig briard som sprang omkring på plan och busade järnet, skällde och sa att "hahaaaa, du kan inte taaaaa mej!!!"
Där bröt jag. Tyvärr. För eftersom vi var sista ekipaget för dagen, så gjorde vi färdigt tillsammans med tävlingsledaren (när jag väl lyckats fånga in min galna lilla hund). Apportering och hopp. Inga som helst problem, fast hon slarvade lite och slog i hindret. Men summa summarum... om inte OM hade varit idag så hade det banne mej räckt till ett förstapris. Istället blev det mitt livs första brutna lydnadstävling.

Och faktum är att jag är såååå nöjd med min lilla Kaka, som gjorde allt jättebra ända tills hon valde att busa istället. Inte är det här så särdeles viktigt, nej nej. Vi har ju KUL!!! 


Kommentarer

  1. GRATTIS till din GLADA Kaka som skötte sig såååå bra utom när hon roade publiken - hon slår snart alla med häpnad, den duktiga lyhörda flickan. För visst handlar det om lyhördhet när inte allt är precis som det brukar och då måste ju bara charmen kopplas på - det fungerar ju jämt annars! :D Bäst är hon, din gyllenlurv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såklart att hon pejlade stämningen och testade med det hon kan - charma folk! Hon var suverän och jag är så nöjd med det som funkade! Lika glad är jag som Kakan själv *ler*

      Radera

Skicka en kommentar