Ditt och datt

Nu är det dags att plocka blåbär här hemikring. Det finns ganska gott om dem, till skillnad från i Mellansjö, där jag inte sett ett enda blått bär i skogen(!).

Idag gör jag soppa på palsternacka, potatis och lite purjo. Det blir några matlådor.

Brödkakor på grahams- och vanligt vetemjöl. Inget märkvärdigt, men rätt goda ändå.

Vi drar iväg och handlar lite nödvändigheter. Bland annat ett par nya stövlar till mej. Jag fick presentkort på Intersport av mina syskon när jag fyllde år. De tänkte att det skulle bli nya löparskor, men det hade jag precis köpt, men ett par andra skodon fick det bli. Tack syster och bror! Pengarna räckte till ett par vindbrallor också och eftersom jag hade en rabattkupong dessutom, så blev det till och med slantar kvar.

Här inviger jag dem, stövlarna. De är från Tretorn och heter Sarek. Sköna, men jag blir rätt varm om fossingarna för just idag är det faktiskt ganska så sommarlikt väder. Säljaren påstod dessutom att han hade ett par såna här stövlar själv och att han haft dem i åtta år redan, helt utan sprickor. Jojo... det återstår att se.

Jag hade kunnat skaffa mej ett par såna där nästintill outslitliga, som Hillevi har, men de säljer inte såna på Intersport och det var ju där presentkortet gällde.

Bilderna här har Sture tagit för att visa hur cool vår lilla hund är. Hon är inte dum på nåt vis, hon flyttar sej när jag kommer med gräsklipparen. Men inte förrän det är nödvändigt. Och hon är inte det minsta lilla rädd.

Idag har hon överhuvudtaget varit sagolikt fantastiskt bra på alla sätt och vis. Det ser ut som om hon har koll på var tomtgränsen går. Hon vet var hon bor! Sen är det ju en annan fråga om hon ser nån poäng i att stanna kvar där hon bor... det är ju inte så alldeles säkert om det kommer något spännande som lockar.

Bilar, postbilen, motorcykel x 2 har åkt förbi utanför hos oss idag. Inte en enda gång har Tosca visat några tendenser att jaga och jag är gladare än glad för det!

Som sagt var, idag har varit en väldigt bra dag.

På kvällen kommer vi oss äntligen iväg till återvinningen och slänger lite småskräp, som vi haft liggande på släpvagnen ett bra tag. Bra.

På hemvägen går Tosca och jag en liten bit på gång- och cykelvägen längs Ljungan. Hon är duktig igen och kissar i koppel. Sen kommer en cyklist, plingar och kör förbi i full fart. Spännande! Man skulle kunna följa efter... men attans! Kopplet var ju på. Tur det.

Strax framme där hussen väntar med bilen.

Efter återvinningen blir det våfflor med creme fraiche, skinka och purjo. Vi sitter ute på altanen. Det har inte hänt alltför många gånger denna sommar, så det känns så härligt!

 Medan vi äter håller Tosca koll på omgivningarna. Vår lilla vakthund.

Kommentarer

  1. Brödkakorna ser så goda ut! Har hittat min kruskavel... man skulle kanske försöka! Våfflor VET jag att jag inte kan göra men det låter så smaskigt med blandningen ovanpå.

    Inte dumt med nya gummistövlar, "gratis" och allt! Mina över 20 år gamla, där den ena fick en spricka fram förra året har jag än... Det har inte blivit hål rakt igenom, så de duger för blötväder (men inte för att trampa ner i vattenhål!). Sarek-stövlarna lär vara bra.

    Så roligt att Tosca var den allra duktigaste igår, med förbipasserande fordon och allt! Och långskånkan i koppel - alltså dessa bakben!!! Inte vakthundsbilden att förglömma - så fin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hittade också min kruskavel häromdagen. Dumt bara att jag köpte en ny i vintras någon gång, för att jag saknade den SÅ. Nu har jag två. Riktigt onödigt.

      Jag hoppas ju att stövlarna ska vara bra. Googlade lite sedan jag hade köpt dem och hittade dem till ett 400 kr(!) lägre pris på nätet. Men det var ju det där med presentkortet, då...

      Tosca är finast, som vanligt. Japp!

      Radera

Skicka en kommentar