Midsommarafton

Häromdagen fick jag ett sms från Emil, som undrade om vi ville följa med dem till Gudmundstjärn idag, för att fira midsommar. Jag svarade att vi ville det, OM det var fint väder. Och fint blev det, otroligt nog! Det var nästan 20 grader varmt och solen sken nästan hela tiden.

Vi blev bjudna på mumsig picknick och hade riktigt mysigt där vi satt. Fast en gnutta myggigt blev det ju förstås genast, när värmen behagade infinna sej.

Det finns en massa spännande hus och bodar med intressant historia där i Gudmundstjärn. Bland annat denna vattendrivna spånhyvel. Johan konstaterade att man spikar väldigt mycket när man lägger spåntak. Spikarna skymtar i taket ovanför honom på bilden här.

Vi var inne i en del hus och tittade närmare på saker och ting...

... och här bor det tydligen två fågelfamiljer, litegrann på höjden.

 Dillen klarade sej inte, men persiljan frodas och gräslöken kommer sej, det är jag helt säker på.

Ett av dagens projekt var Rabarbersaft. Hittade en sån fin flaska med rosa kork på Clas Ohlson häromdagen. Tänkte att den skulle bli perfekt som present till våra grannar. De kom med hem"gjord" honung till oss i julas och jag känner att jag liksom "behöver" återgälda gåvan med något. Rabarbersaft blir bra.

Hade tänkt att det skulle bli en bildserie med kokning och droppställning och allt möjligt, men glömde bort det lika fort som jag hade börjat fota. Därför blev det bara dessa tre bilder. Men ni fattar, eller hur? Rabarber. Skär. Koka. Kallna med citronskivor. Häll på flaskor. Klart. Typ.

Tror jag gör en omgång till imorgon, för det blev inte så mycket saft kvar åt oss själva... *ler*

Kommentarer

  1. God midsommardag!
    Fint ställe ni var på och finväder på det. Norra delen sv Sverige var det som gällde...

    Varför försöker Johan bryta av sig benen? ;) Fågelhöghuset var fint, det.

    Saften ser så god ut - hur blir den så röd? Är det jordgubbar i? Flaskan ska jag titta efter hos Clas, jättefin.

    Dina döingar till kryddor tog sig... det kunde man inte tro. Jag gör likadant (fast direkt efter inköp!) och persilja och timjan tar sig bra men basilikan, som visserligen håller länge, vill inte komma igen.

    Här regnade det i alla fall inte och var t om lite sol ibland, fast bara lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saften blir sådär röd av sej själv, rabarber har ju mycket röd färg i sig. Inga jordgubbar, nix.

      Johan sa själv att "det blir många hoppbilder på mej" och så är det, han far fram sådär jämt *S*

      Basilika tål ju inte drag, så den kanske inte vill trivas utomhus i Sverige? Tror jag ska köpa lite timjan också, det är gott!

      Radera
  2. Glad midsommar! Ser att du haft en fin dag i gudmundstjärn och känt av tidens vingslag. Härligt väder också! Toppen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toppen var ordet för dagen! Tänk, att vi fick sol på midsommar?!!

      Ha en underbar sommar!

      Radera

Skicka en kommentar