Söndag

Titta! Skogen är grön!

Fast lite längre upp blir den vit igen, förstås.

Det är så skönt att rulla sej, tycker Ida.

Vi möter rått-pyret (ja, blandis mellan rottweiler och pyrenéer) Teka Salming med vidhängande matte.

Hon heter sådär för att mattens alla djur har "hockey-namn". Teka pratar som en rottis, men uppför sej mycket städat och det gruffas inte det minsta lilla mellan hundarna och då är det ändå två ganska gamla damer som möts här på stigen. De behöver inte hälsa och lukta på varandra. Sköter sej exemplariskt gör de, båda två. Så trevligt.

Ida är mycket nöjd när vi äntligen går vidare. Hon hoppar och studsar och visar med hela sej att det där med att stanna och fota ANDRA hundar, det är ett tilltag som hennes matte skulle kunna låta bli! *S*

Till sist får hon sno med sej min vante och då blir hon så glad och bär den flera hundra meter innan jag snällt ber om att få den tillbaka.

På kvällen hänger Vickan med på vattengympan, som just idag är vattenspinning. Det är svårt men kul och efteråt blir det fika hemma hos oss. Jag har bakat bröd idag och det smakar ju alltid så gott med nybakat. Den runda bullen innehåller vetekross, solrosfrön och grahamsmjöl. Ordentligt tugg, alltså, och det gillar jag.

Kommentarer

  1. Jag tror att du nämnt rått-pyret någon gång tidigare - ha ha, vilket roligt "rasnamn"! Man ser verkligen båda sorter i den!

    Ankan vill också ha min vante emellanåt, men dumpar den snart i otillgängling terräng. På Emblas tid gjorde det inget, det var bara att skicka henne att hämta den...

    Sol och fint och mycket barmark hade ni, härligt! Här var också sol och varmt men väldigt blåsigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var DU som hittade på rasnamnet, när jag berättade om denna Teka första gången. Jag tycker också att det är ett kul namn (matten kallar den för pyr-rottis, men råttpyre är mycket bättre, om du frågar mej!).
      Det är en sympatisk, trevlig hund, som dock tydligen har massor med jakt i sej och tyvärr inte får springa lös hur som helst. Uppför sej fantastiskt väl vid hundmöten gör hon emellertid.

      Blåsigt är det här hos oss också, man får hålla i hatten om man har nån. Själv har jag luva som jag drar ner ordentligt över öronen *S*

      Radera
    2. Där ser man! Jag har mina ljusa stunder, tyvärr är minnet desto mer mörklagt!

      Radera
  2. Hej Cornelia!
    Ida är ju för söt:)) Hon verkar vara helnöjd att få rulla runt i snön;))
    Vilket roligt rasnamn "rått-pyret";) Den var mycket fin och verkar vara så snäll:)
    Vattenspinning, du är så duktig med träningen:))
    Brödet så mumma ut och nyttigt:))

    Ha en underbar dag:) Nu ska jag ta en liten promenad i solskenet:))
    Kramizar Marie

    SvaraRadera

Skicka en kommentar