Onsdag

Så fantastiskt vackert det kan vara, fastän det är vinter. Idag har vi sisådär -2 grader och vindstilla. Det är skönt! Och titta därborta, på andra sidan sjön, så syns solen som precis når över trädtopparna och målar guld på träden.

Ida och jag börjar gå hemåt, när det är dags att lämna Mellansjö. Här är det smala vattnet som förbinder Hedsjön med Mellansjön. Vi står på bron.

Sen passerar vi en annan bro, nämligen den över den dubbelspåriga järnvägen. Jag hör tåget långt borta och väntar en liten stund, för att jag vill ha det på bild. Men det kommer aldrig, så jag tänker att det kanske åker åt andra hållet. Jag går vidare. Sen hör jag dunket i rälsen och får springa tillbaka för att ändå hinna ta den här bilden *S*

Lagom tills vi kommer fram till Mellansjöskylten hinner Sture ikapp oss. Han har väntat på att diskmaskinen ska diska färdigt och sen kört fast litegrann i snödrivorna innan han tog sej ut på vägen. Bläh och bläh för snö.

Ägnade en stund på morgonen åt att försöka ta reda på vem som egentligen har hand om plogningen i Mellansjö, men blir bara skickad från den ena till den andra, från en kommun till en annan(!) och sen var det nog ändå kanske Trafikverket som har hand om vägarna i trakten. Fast inte just vår väg. Den får vi nog sköta själva. Jaha. Tack för upplysningen.

Vi tar en omväg till Bräcke, där jag har ett uppdrag att göra. Konstverket Himlen glädjer oss på hemvägen med sina otroligt vackra färger och molnformationer.

Radion spelar Melissa Horn och jag lyssnar till raderna:
Det här är mitt liv, det här är mitt jobb
Det här är min tid och mina val som jag har valt dem
Du behöver inte förstå, men det här är sättet som jag gör det på

Kommentarer

  1. Otroligt vacker himmel, det bästa i livet är gratis. Melissa har bra texter hon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant. Det är mycket som är bra och gratis. Bara att öppna ögonen (sinnena!) och ge sig tid att njuta!

      Radera
  2. Men ... nu har du varit mästerfotograf igen då!! Såå otroligt vackra bilder!... och så Melissa Horn till det! Då var din dag gjord förstås!
    Tack för att vi fick vara med om det!
    Kram och kli!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja... jag hade bara kameran med mej och naturen bjöd på det här.

      Hur har ni det med Märta och såret? Den Fiffiga Skägg-Damen... som hittar på så många "smarta" sätt att komma åt att klia/bita...

      Kram och kli tillbaka!

      Radera
    2. Nu är det äntligen läkt... med en liten svagare bit som behöver lite mer skinn! De kan vara smarta på olika sätt våra vänner! Ida packar upp hon och det är ju lite mindre oroväckande det! Eller hämtar in tidningen! Det är jag imponerad av minsann ! Duktiga Ida!
      Kram och kli
      Ps. Hoppas att ni klarar er oskadda ifrån stormenDs.

      Radera
  3. Det var vinterbilder, det och med en fantastisk avslutning. Fast nog gillar jag t ex tåget också som kommer "ångande" med snörök längs sidorna. Vacker, vacker natur är det där med sjön och skogstopparna.

    Jaha, det kanske inte var så oväntat med utebliven skottning och denna ständiga hänvisning till "någon annan". Fick ni igång snöslungan? Och fungerar värmepumpen igen? Frågor, frågor…

    Här har de alltid sandat vid halka, ibland onödigt mycket. Men inte i år… det blev att glida sig fram. Som tur var var en icke allmän väg sandad, så jag kunde välja den efter några hundra meter.

    SvaraRadera
  4. Snöslungan var inte med. Den står hemma hos lilla A och ska hämtas där innan vi åker till Msjö nästa gång. Jag har aldrig kört snöslunga i hela mitt liv, så nu ska jag lära mej nåt nytt. Kan väl inte vara så svårt, eller??

    Värmepumpen vill inte funka alls, så den 8 januari kommer det (förhoppningsvis) en reparatör. Att det just nu är blidväder är en ynnest att vara tacksam för, verkligen.

    Idag blir det lite jobb för min del, men ha det gott trots halka och elände!

    SvaraRadera
  5. Hej Cornelia!
    Otroligt vackra bilder och natur. Skogen såg verkligen ut som den fått guld och den på sig;) Vilken tur du sprang tillbaka så vi fick se denna läckra bild på tåget som rusar fram med snörök längst sidorna, riktigt läckert:)) och den sista bilden är som tagen från en saga, så vackert:))
    Så jäkla synd att ni får ploga vägen till huset själva:(
    Vacker textrad:))

    Må så gott och var rädda om varann
    Kramizar Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fint i Norrland. Och snö är bra på bild.

      Och idag har vi haft massor med plusgrader, sisådär 7 stycken och det tycker jag om! Särskilt just nu när värmepumpen inte fungerar i Mellansjö, då är det bra att det inte är alltför kallt ute.

      Ploga vägar är lagom kul, men jag känner mej rätt luttrad efter de turer vi haft med kommunen här på hemmaplan. De bara bestämde sej för att sluta ta hand om vår väg, det fick vi göra själva sa de. Och det var inget att göra åt det heller, så... tja... det är bara att bita i det sura äpplet.

      Ha det fint!

      Radera
  6. Vilka härliga bilder! Fint med snö. På någon annans fotografi :)
    Och mycket tjusigt godståg!! Det hade jag missat.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snö är fint. På bild. Och ja, allra helst på någon annans bilder för det betyder att jag har sluppit trampa omkring i den själv *S* Snö är icke mitt favoritelement, som du förstår, och jag tycker det låter som om det inte är ditt heller.
      Tåg är lite fascinerande, faktiskt. Jag växte upp med järnvägen som absolut närmaste granne, den går bara ett par meter utanför tomtgränsen hos mina föräldrar. En gång för längesedan hade det varit en urspårning och tåget hade ramlat ner i grannens trädgård. Det var en fantasikittlande historia när jag var liten.

      Ha det gott i din motorvagn tillsammans med kaffemuggen och radion!

      Radera

Skicka en kommentar