It's a long way...

It's a long way to Tipperary... tralalala... men det är rätt långa vägar i Mellansjö också.


Evighetslånga är vad de är. Fördelen är att de är nästan garanterat bilfria så Ida kan vara lös och roa sej som hon vill medan jag traskar och traskar. Det är bra.

Ekorrspår, visst var det så det var Hillevi? Små tassar men ganska långt mellan "skutten".

Ingen fara just nu iallafall.

Vi ägnar hela kvällen åt att äta en trerätters middag. Först två sorters räk-grejor till förrätt. Ser ut att vara väldigt mycket mat, men det är inte såååå mycket som det verkar. Fast vi väntar väl en timme eller så innan vi fortsätter med varmrätten, som består av potatisgratäng, fläskfilé och lite tillbehör. Sparrisen hade jag inte lagt på när jag fotograferade, så den får man tänka sej själv.

Efterrätten, en slags pannacotta med turkisk yoghurt, har vi inte ätit ännu. Vi är fortfarande alltför mätta.

Den blev inte så bra heller. Jag har gjort såna här förut och det har funkat bra men idag ville inte själva pannacottan stelna riktigt. Blåbärsgelén ovanpå blev iallafall "geléig" och bra. Tror jag åtminstone.

På eftermiddagen roade jag mej med att sy ett par vantar. Det var längesen sist och jättekul! Symaskinen är verkligen en kär ägodel (som jag använder ganska lite, tyvärr).

Vantarna var tänkta till mej själv, men jag har tyg över så det räcker till flera par, så de här tänker jag faktiskt lotta ut. Jag vet ju att jag har en del trogna besökare här i min blogg och är det någon av er som läser här som har lust på ett par varma sköna vantar i fleece med teddyfoder, så skriv bara en kommentar här under. Jag drar en vinnare på fredag kväll nån gång.

GOTT NYTT ÅR!

Kommentarer

  1. Vilken nyårsmat, oj, oj, oj! Ser så väldigt gott ut.

    Långa skogsvägar/timmervägar kan nog vara lite tråkiga, särskilt när man inte kan gå en runda men gott ändå med allt frispring och visst är det en liten ekorre som skuttat fram!

    Har du redan gjort vantarna! Så fina de blev - tänk när du gjorde sådana ofta förut, nu var det ett tag sedan. Själv är jag ingen vant-människa, slarvar med det som med det mesta och fleece blir för varmt för mig men de flesta jag känner är fryslortar, så jag hoppas att de ser din fina utlottning.

    Nu hoppas jag att du och ni alla får en riktigt fin dag på det nya året!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket gott var det. Och alldeles för mycket, trots att vi spred ut ätandet under precis hela kvällen. Jag mådde inte värst bra när jag gick och lade mej, alldeles för mätt, usch o fy.

      Massor av vantar har det blivit, men nu var det verkligen längesen sist. Jag fick fundera lite på var jag hade lagt mönstren nånstans, men de låg faktiskt där jag trodde (konstigt! *S*). Kul att sy är det! Och det vore roligt om de hamnade hos någon som behövde dem.

      Ha en härlig första dag på året och må den följas av drygt trehundra stycken till i samma stil!

      Radera
  2. Vilka varma och goa vantar du sytt. Vi har ingen snö alls, men väldigt rått och kallt. Jag önskar dig en god fortsättning på det nya året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vantar kan behövas även om man inte har nån snö...

      God fortsättning till dej och de dina!

      Radera
  3. God fortsättning. Duktig på matlagning är du. Ser alltid så gott ut :-)
    Beundrar alla som kan sy. Tyvärr ingen talang jag har. Vantar är ett måste för mig, fryser även om det inte är minusgrader.
    Pussa lilla Ida från oss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma!
      Min mamma är textillärare, så jag har sytt i hela mitt liv. Mer eller mindre snyggt har det väl blivit, men fleecevantar är inget avancerat uppdrag, precis... *S* Vantar måste man ha, och mössa är något som inte jag klarar mej utan. Öronen fryser av mej omedelbums om jag går ut utan mössa.

      Ida ska härmed pussas! Hon ligger här och är lite sur för att hon inte fick smaka resterna från igår, när vi åt middag nyss *ler*

      Ha det gott!

      Radera
  4. God fortsättning till er båda. Ang Vantarna...Jonte 3 år behöver nya köper gärna Cornelia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God fortsättning till er också! Det är prima liv i Mellansjö... väääääldigt lugnt " på byn"...

      Har Jonte några sen tidigare? Minsta storleken är 2-4 år, med tumme. De passar fint på Alfred, men han är ju drygt ett halvår yngre.

      Radera
  5. Hej Cornelia!
    God fortsättning:)) Hoppas ni hade en finn kväll igår:) Er mat gick inte av för hackor, mums:))))) Du är verkligen duktig med matlagning:)) Själva var vi bjudna till våra Vietnamesiska vänner och bjöds på riktigt smarrig mat med underbara smaker:)) Men så sent vi kom i säng.....halv 4!! Så idag går vi på halvfart;) Vi har precis käkat biffar på älg färs.......jättegott:))

    Men det var inte dåligt att du har hunnit sy vantar alla redan! Hur snabb är du!! Skulle gärna vilja vinna ett par sådana, älskade tyget:)). Så jag tar gärna skansen att vinna dessa fina vantar:))
    Såg så vackert ut med snön ni fått (fast jag vet ju att du inte gillar snön;) Men det ser så rent ut tycker jag:)
    Så härligt för Ida att kunna springa som hon vill:))
    Ekorrspår har jag aldrig sett, så häftigt:)) De kan verkligen skutta långt.

    Nu önskar jag ER en härligt skön fortsättning på veckan och var rädda om varann

    Kramizar Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vietnamesiskt låter väldigt spännande och halv fyra låter som aaaaalldeles för sent för min del. Här rasade vi i säng strax efter tolvslaget och var nöjda med att vi faktiskt orkat vara vakna så länge *S*

      Fleecevantar är rättså lätt- och snabbsydda och har man inget annat viktigt för sej, så kan man sitta vid symaskinen. Ju.

      Ida går lös för det mesta, utom på trafikerade vägar såklart, men dem försöker vi undvika om vi kan.

      God fortsättning till dej och familjen!

      Radera

Skicka en kommentar