Hallå Vän

Börjar dagen med ett shoppinguppdrag i Birsta och hämtar sen Bosvedjegrabbarna på vägen hem. Lunchar på stan och gör sen ett stopp vid Essviksvallen där det står geocaching på schemat. Emil krälar omkring i blötan och efter vissa små bekymmer hittar han cachen. Kul!

"Kul" har någon uppenbarligen haft här på gräsplanen också. Jag blir så ledsen när folk bara förstör... det här är en fotbollsplan och hur ska det gå att spela fotboll här???

Emil har en app på sin telefon, en sån som kan tala om var man är och hur långt man har gått och hur länge man hållit på och jag vet inte allt. Han har lovat mej att mäta "min runda" och idag gör vi det. Den är 2,3 km och jag känner mej ganska nöjd med att veta att jag orkar springa (ytterst sakta, visserligen, men ändå) två varv här. Backe upp och backe ner.

Eftermiddagen ägnas åt lite pyssel och förberedelser inför aftonens lilla langosmiddag, då grabbarnas föräldrar kommer tillsammans med Olle, Emma o Alfred.

I Bosvedjan hade man tänkt äta smörgåstårta ikväll, men den får hänga med till Essvik istället.

Jag tror inte att Alfred har ätit langos tidigare, men han tyckte det var gott! 

Skrapat näsan har han gjort när han vurpade i sandlådan på dagis häromdagen.

Plötsligt har någon trollat fram en present och dessutom placerat den under min tallrik. Jag hade bara varit ute i köket en sväng... och vips! så bara låg den där?!!! Och jag har inte födelsedag eller nåt alls. Eller jo, typ.. jag fyller halvår imorgon... men det är ju inte något jag vanligtvis firar så stort (läs: inte alls, såklart). Nåja, hur som haver... presenten innehåller en sån här superstark lampa, som dels har fäste för cykel och dels hållare som pannlampa.

Johan och jag går ut en liten runda med Ida för att testa den och jämrans, vad det lyser i skogen där jag går! WOW!

TUSEN TACK! säger jag till alla som varit med och skramlat till denna suveräna present! Tack och tack!



Emil hade gjort jättefina halloween-placeringskort (och Johan hade pysslat ihop ett härligt kort till sina föräldrar) och Alfred "läste" namnen med stort intresse.

För övrigt har jag kommit på att det inte heter Halloween här i Sverige. Från och med nu heter det Hallå Vän. Mycket trevligare och kan firas på nåt annat sätt än att gå runt och skrämma varandra från vettet.


 Fast är det ÄR ju kul när ungarna klär ut sej och busar lite.. *S*

Johan hjälper Alfred att prova masken.

 Och godis. Är. Gott.

Kommentarer

  1. Tack för en gooood kväll:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själva, för både kvällen, presenten och lånet av barnen! De tycker för övrigt att vi kan lägga pengar för "hyra av barn" i er brevlåda... sådär som morfar har en brevlåda där han kan hämta pengar *S*

      Radera
  2. Skrev i morse men den kommentaren smet…

    Hur som helst är jag hur imponerad som helst att du springer fem km - så länge har du ju inte hållit på än.

    Langos är nog gott det men den där tårtan kunde jag ha glufsat i mig helt själv och det på direkten!

    Med den där lampan har du inte heller någon ursäkt att sluta när höstmörkret väller in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smörgåstårta är så galet gott, fast just den här innehöll fisk, så jag fick hålla mej till langosarna (om det nu kan heta så i plural??), vilket jag väldigt gärna gjorde för det är också galet gott!

      Lampan är idag, lördag, testad och befunnen klart godkänd som belysning i beckmörker, även vid skumpning i skog.

      Radera
  3. Vad mysigt och gott ni har det.

    Har köpt hem godis om att ifall några små gulliga monster skulle dyka upp. För tillfället ser det ut som att vi måste äta upp alla godsaker själva.

    Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, staaaackars er som "måste" äta godis! *S* Ni får det säkert lika mysigt som vi hade det igår.

      Radera
  4. Hej Cornelia!
    Vilka härliga bilder du visar. Så trevligt ni verkar ha haft på festen:)) "otäcka" masker;)
    Vad är langos för maträtt, den har jag aldrig hört talas om. Vilken bra lampa du fick:) Och vad
    duktig du är som springer så långt:))

    Må så gott
    Kramizar Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Langos är en slags friterade bröd med riven, kokt potatis i degen (inte så mycket). Man äter dem med creme fraiche, hackad röd lök, räkor, rom och kanske riven ost. Eller för all del... man kan byta ut räkorna mot skinka om man gillar det bättre.

      Jag tycker det är otroligt gott! och det gör alla som var här också. Strykande åtgång!

      Lampan är suverän!
      Ha det bra!

      Radera

Skicka en kommentar