Höst, marknad, hundtvätt, hemma

Vårt lilla snabbesök i Mellansjö är redan slut och innan vi ska åka hem rusar jag runt med kameran och tar några höstbilder. Vädret är vindstilla, höstigt och härligt. Och Ida och jag har redan skumpat runt en sväng i skogen. Duktiga vi är!

I Östavall studsar ögonen till ordentligt vill jag lova, när de får syn på en snöskoter som står i en snöhög(!!!) utanför Folkets Hus. Det är marknad och jag mer eller mindre tvingar Sture att stanna, så jag får ta mej en titt. Är kanske egentligen inte så värst intresserad av marknader, men när det nu faktiskt händer något i lilla Östavall, så tycker jag att man kanske ska uppmuntra det.

Riktigt många försäljare finns det, både inne och utanför. Utbudet är det vanliga på såna här tillställningar; snickerier, renskinn, fårskinn, korv, handarbeten, vävda löpare, vantar och sockar... ja, ni vet säkert ungefär.

Jag köper faktiskt en bit ost. En liten, liten bit ost som betingar det "facila" priset av 101 kronor. Men så är den också gjord på mjölk från får som bor i Haverö. Jag tycker det är lite kul när folk vågar satsa i landsbygden. När och hur denna exklusiva ost ska avnjutas har jag dock inte bestämt mej för ännu.

Väl hemma får hunden sej en dusch med schamponering och efteråt är hon alldeles galen, som vanligt. Rusar omkring på gräsmattan och "dödar" en färgglad fågel med pip i magen.

Nu återstår lite kloklippning och möjligen lite öronpill (tror jag inte behövs, men jag får väl kolla iallafall), sen är hon helrenoverad och som ny, nästan.

Kvällspromenad på hemmaplan. Bara mobilkameran är med, så det blir ju som det blir. Klockan är bara sex, men solen håller på att ramla ner bakom träden på Klampen. Det är lite ljusare i verkligheten, men ändå... snart är det vintertid också och då blir det mörkt alldeles väldigt tidigt. Jag längtar inte.

I dammen vid brukshundklubben speglar sej naturen och det är så vackert, så vackert. 

En skön promenad får vi, men innan vi är hemma igen är jag glad att reflexvästen är på, för då är ljuset slut och vi går ju längs vägen sista biten.

Kommentarer

  1. Undrar just varför hundar blir så där skvattgalna och får dubbelenergi när de fått sig ett bad... Tänk om man skulle få den där energin varje gång man tar sig ett dopp eller en dusch. Då skulle det hända grejer här hemma vill jag lova!

    Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk vad bra det skulle vara om man blev sådär pigg av lite vatten på kroppen *S*

      Ha en fin dag på Ånäsparken idag!

      Radera
  2. Hejsan, hoppsan. Var ju tvuuuungen att kolla läget här, så jag anslöt mobilen till datorn. Två strömavbrott igår morse, av vilket ett inträffade när jag just läste om din blöta skumptur dagen innan, verkade säga ajöss till routern. Jag har en likadan till, hemmadärborta, så det är ingen katastrof. Men dit åker jag inte idag, för gissa vad: det är Mickelmässmarknad där! Någon sådan lokal och exklusiv ost finns nog inte, däremot!

    Haar precis tagit ut ett nybakat bröd ur ugnen - efter ett recept från Meny i P1 igår. PÅ det skulle nog den där osten smaka bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jahaaa... det var det som hände. Funderade just på vart du hade tagit vägen igår. Men nu har jag beundrat DalMas-en och läst om Vilseskogen och de 0,2 svamparna, så då vet jag att du lever och har det bra.

      Och nybakat till frukost... vilken LYX!

      Radera

Skicka en kommentar