Nationaldagen

Blågula muggar till frukostteet idag. Men nej, det beror egentligen inte på att jag är galet nationalistisk och firar Sveriges nationaldag in i minsta detalj. Det råkar bara vara så att vi har fyra såna här muggar; en gul, en röd och två blå. Och det råkade bli såhär idag.

Detta äter vi också till frukost idag. Med en skvätt fil på.

Sedan ägnas dagen åt studentkortstillverkning, gräsklippning och finputs längs en stenmur. Våffellunch på altanen, som verkligen behöver en vårrustning. Sagt och gjort. Vi skurar altanen, bär undan allt skräp och skrot som samlats där under vintern (diverse bråte, vill jag lova). Jag klättrar på vår stege.... eller, det var meningen att jag skulle göra det, men eftersom varken Sture eller jag kan hitta nämnda lilla trappstege så får jag istället balansera på en hög pall när jag torkar rent uppe vid takbjälkarna. Det tar på i hela kroppen att dels hålla balansen och dels jobba på med armarna över huvudet.

Plötsligt får jag ögonen på det här söta lilla fågelboet. Och jag som tänkt kasta bort den där väldigt vissna blomman från ifjol. Det får vänta, minsann.

Den här bilden tar jag mycket senare och på väldigt långt håll, för fågelmamman (antar jag att det är) är väldigt störd av vårt städande och fejande och håller sej undan så länge vi är där. Hoppas att äggen inte blev för kalla. Jag städade så fort jag bara kunde.

 Vi har haft helt lysande väder hela dagen. Strålande sol, blå himmel och så här vindstilla och fint.

I verkligheten var detta en anslående syn. Kvällssolen skiner in mellan träden och ljuset blir helst trolskt. Vackraste hunden lyser.

På bild blev det varken anslående eller trolskt.

De senaste dagarna har jag sett spår av människor på Klampen. Hjulspår efter motorfordon, tillplattat gräs och lite annat... och här är en förklaring. Några korkade ungdomar har tagit Epa-traktorn ända hit (LÅNGT innanför grindarna, som ska hindra fordonstrafik) och slagit upp sitt tält.

Jag blir lite purken och går hem för att kolla om man verkligen får tälta i naturreservat. Som jag läser det så får man det. Äsch då. Då hade jag fel, för det trodde inte jag. Men bilen får de iaf inte ha med sej. Morr. Jag vill ha Klampen för mej själv, jag.

Kommentarer

  1. Idag är det knappt så att de bryr sig om vad man får bara man vill!!

    Ett så fint litet bo de har fixat till... på en fin plats kan tyckas. Det kan kanske bli lite smulor kvar ifrån "den rike mannens bord"? :D Hoppas nu att det blir små fina ungar att titta på hos er!
    Fina bilder blir det med din nya kamera!!
    Kram och kli!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, smulor kan det nog bli, men jag törs väl knappt sitta där precis under bordet, för då vågar hon ju inte vara där och värma sina små söta ägg.

      Förra året hade vi ju också ett litet bo på altanen, längre upp under taket. Men så plötsligt en dag var allt rivet och katastrofen ett faktum. Nån större fågel, katt eller ekorre? Vad vet jag. I år hoppas jag att det får vara orört och att små ungar kan få komma till världen hos oss!

      Och så har du så rätt, inte bryr sej vissa ungdomar om vad man får. Om man vill.

      Radera
  2. Nämen, sötaste boet! Tänk vad duktiga de är att snurra runt gräs och dun så fint!

    Hoppas i alla fall att de tältar för att det är så fint och mysigt där och att de uppskattar det just för det. Mer än en natt får de ju inte vara där i alla fall. Annars får du klampa runt där med din Baskerville´s hund klockan två på natten och yla!

    Här ska det vara rally hela dagen i morgon lördag och det är inte heller roligt, så jag kommer nog att tillbringa dagen hemmadärborta.

    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas också att de tältar med förstånd. Men att ta bilen ända dit tyder inte på det. *surar*

      Rally kan ju inte vara nån direkt höjdare, nä. Tur att du har fler hemma att vara i!

      Fredagen ska ägnas åt jobb. Har jag tur får jag följa med till stallet. Kul!

      Radera
  3. Vilka vackra ägg där i boet, det var tur att du inte städade bort det. Trevlig fredag !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan man ju inte göra! Nu får vi hålla tummarna för att allt går väl med de små.

      Radera
  4. Jag tyckte att era frukostskålar såg ut att innehålla smågodis:) Hm, är det tecken på godisabstinens:)
    Hälsningar, Maud

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det... själv äter jag inte nåt godis alls nuförtiden. Men sånt där godis, som till frukosten... det äter jag mer än gärna!

      Radera

Skicka en kommentar