Långfredag

Morgon i Mellansjö. Solen står redan högt på himlen och det är verkligen helt fantastiskt att ge sej ut på isen.

Grannen har varit ute här igår och fiskat och berättat för oss att isen är kompakt och fin och 60 cm tjock.

Ida får för sej att vi ska upp på land och springer iväg dit det har blåst och drivit lite. Tjock snö och lite halvjobbigt att ta sig fram. Här har jag ropat åt henne att vi ska fortsätta rakt fram och genast är hon med på noterna, vänder och kommer tillbaka.

Här har hon kommit ur den tjockaste snön. Härlig balans med hjälp av svansen!

Här har jag gått och än har vi en bit kvar till längst ut på udden, där jag har fått för mej att det nog finns ett skoterspår att gå tillbaka i.

Fast det där med skoterspåret var helt fel. Det finns inget skoterspår utan vi får jobba på i snön, som tack och lov inte är alltför djup. Vi ser en del rester av den älg som dog härute i höstas.

Och så kommer vi förstås till de där vindfällena, som stormen Dagmar fixade för två jular sedan. Ida går in och vänder två gånger innan jag kommer fram och inser att det är bara att gilla läget och ta sig igenom. Skorna blir fulla med snö och det krävs en hel del gymnastiska insatser från min sida innan jag är på andra sidan. Ida kravlar sig också igenom och förbi, men det ser lite lättare ut för hennes del. Hon är bra mycket smidigare än jag.

 På en av stammarna har det bildats ett par hål i snön och solen lyser så fint i dem.

Belöningen när vi tagit oss förbi är att det faktiskt finns ett skoterspår där. Hurra! Nu blir det bra mycket lättare att gå. Ida travar iväg i raskt takt, vi är på väg hemåt.


Innan vi lämnar Mellansjö knyter jag fast denna lilla påskdekoration på vår ytterdörr. Om man tittar noga ser man en vit liten pappersrulle... det är första ledtråden i en ganska lång och säkert lite jobbig skattjakt som jag har gjort åt grabbarna Nordin, som ska komma hit senare idag. De ska fira påsk här tillsammans med föräldrarna. Själva åker vi hem, för jag har råkat lägga några jobbpass de närmaste dagarna.

Och den här bilden, Emil och Johan med varsin liten påskskatt,  kommer som ett mms fram emot kvällskvisten. Texten lyder: "Svettiga och helt slut. Glad Påsk!"

Kommentarer

  1. Gud, vad härligt ni har det! Ljuvligt med sol och avkoppling. Vi åker också en sväng till vår stuga idag för att slappa på isen. Ha en bra påskafton!
    Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamensan, vi hade en fin morgon och grabbarna med familj hade säkert en fin kväll. Själv åkte jag ju hem för att jobba. Inte det sämsta det heller!

      Radera

Skicka en kommentar