Jobbar på

Idag är vi duktiga. Putsar alla fönster (utom lilla toafönstret, för det har jag planer på att måla och då blir det ju smutsigt igen) på nedervåningen här i Mellansjö. Den här gula manicken (som här står på laddning) är den omtalade fönsterputsmaskinen. Den fungerar förvånansvärt bra, men det tar tid iallafall. Och inte är det väl så särdeles skojigt att putsa fönster, helt oavsett om man har hjälpmedel eller inte.

 Sture staplar upp vedlasset vi har med oss...

... och jag bryter av fönsterputsningen med lite klippning av gräs under staketet in mot grannen. Om jag nu har maskin till fönsterputsningen, så har jag det inte här. Nejdå, här är det handsax som gäller. Det är förfärligt jobbigt, blir trött i både hand och rygg. Men nu är gräset borta på vår sida, åtminstone.

Vi har en liten pytteslänt i vår gräsmatta och husets förra ägare tyckte uppenbarligen att det behövs en trappa här. Den har varit väldigt övervuxen med gräs. Jag "klipper fram" den, men det behöver nog hackas lite, eller grävas kanske... rensas lite mer iallafall.

Efter väl förrättat värv drar vi iväg till stranden. Idag igen. Alla buskar av det här slaget är angripna av nåt... nån som vet vad? Det fastnar på allt som går förbi, det där vita. Som lite "kletigt mjöl", sitter på kläder, kameraväska, allt.

Vädret idag är inte lika strålande som igår.


Det finns en enda sak i hela världen som kan få igång nåt som liknar jaktinstikt hos den här vallhunden och det är beckasiner som flyger och piper och försöker locka bort alla inkräktare som kommer i närheten av deras bon. Idag flyger de lågt över vattnet och Ida springer lite, men inser snart att det är lönlöst. Här står hon bara och spanar på dem.


 Detta är dagens "porträtt" av mej. Fångat av sambon.

 Samma sambo som tänder grillen när vi kommer hem efter en härlig stund i plurret. Han har gott sällskap *S* Ida missar aldrig ett tillfälle till att möjligen få smaka nåt gott!

Idag blir det välkryddad kycklingfilé, grillade grönsaker och så potatisgratäng från i förrgår. Efteråt lägger vi på varsin banan, som får svartna på gallret, petar i lite choklad och avnjuter med lite vispad grädde. Kaloribomb som smakar mums!

Kommentarer

  1. Kan det vara mjöldagg - ett kraftigt angrepp? Hittar inga bilder med så mycket på, men beskrivningen på olika ställen och att alm är är en vanlig värd gör att det kanske kan vara det ändå.?

    Kul att se fönsterputsarmanicken, men inte orden att det är jobbigt ändå!

    Här småduggar det just och vi ska ut i skogen för en tidig morgonprommis och sen, jag sen... ska jag väl röja uppe på övervåningen. Kanske.

    SvaraRadera
  2. Äsch, är det nog inte. Hittade en bild på angripen buxbom http://stocksundgarden.blogspot.se/2012/05/buxbombladloppa-vit-ull-loss-pa-buxbom.html och det luddet såg ut så ungefär. En bladloppa av något slag ligger närmare till hands då. Äsch, varför satte du igång mig på detta ;) UT med mig nu!

    SvaraRadera
  3. Det var precis dej jag tänkte på, Hillevi... att du om någon säkert skulle veta vad det är för konstiga skadedjur. ALLA buskar är angripna, och det är många, det. Och mycket på alla.
    Ska kolla din länk.

    Alltså, "jobbigt" att putsa fönster, vad jag menar är nog att det inte är särskilt kul iallafall. Mest jobbigt mentalt. Känner mej dock väldigt nöjd idag. Det ser bra ut! *ler*

    SvaraRadera

Skicka en kommentar