Plommon och onsdagsträning

Gulliga Annika (som födde upp min första briard) frågade om jag ville ha plommon. Vilken fråga, va?! Vem vill inte ha plommon?!! Tosca och jag traskade iväg den lilla korta biten bort till dem, men ingen var hemma, utom basenjisarna som hade full koll på oss genom köksfönstret. Tosca fick vara lös i deras inhägnade trädgård, medan jag försåg mej från trädet.

Trädet, som verkligen dignade av frukt. Inte så stora, men mååååånga plommon!

Tyvärr har trädet gått sönder och grenarna ramlat nästan ner på marken, så detta är nog sista skörden. Jag plockade mycket, men det syntes överhuvudtaget inte att jag tagit något. Så mycket frukt är det!

 - Jag tycker absolut att vi ska gå in här och hälsa på!!! 

Tosca har aldrig varit här förut. Hon har träffat människorna som bor här ett par gånger, men på andra platser. Jag stod vid grinden och tyckte att vi skulle gå hem.. men Tosca hade bestämt sej för att avlägga en ordentlig visit innan hon lämnade stället. Tyvärr var ju ingen hemma, så det blev inget av med det. Men sööööt var hon där hon stod och väntade på att någon skulle komma och öppna!

Vi tog vägen över Vallen när vi gick hem. På grusplanen hade någon parkerat sin bil och stod vid bakluckan... plötsligt kom den här jycken farande tvärs över hela planen och fram till oss. Ingen fara, han var vänligt sinnad och Tosca är ju alltid snäll. Hon blev glad åt hans besök, fast posera tillsammans ville de inte, som synes på bilden. Lutar sej åt varsitt håll...

Hunden är en holländsk herdehund, långhårig, uppfödd av Yvonne, en klubbkompis till mej. Nitro heter han. Vi har inte träffats förut, men jag har hört talas om honom. Han har nog tävlat en del, eller nåt.

Sen tyckte Tosca att hon kunde få ta sej ett gyttjebad och det tyckte jag med. Varsågod, damen!

 Plommonkräm med kanel och mjölk... mmmmm!

På onsdagar är det träningskväll hos våra kamrater i Sundsvalls Brukshundklubb (där vi alltså inte är medlemmar). Eftersom vi (dvs jag) tänker tävla där framöver, så kunde det väl vara en god idé att åka dit och acklimatisera oss lite? Sagt och gjort.

Gick på en liten rastningstur först. Fin himmel.


Min fd jobbarkompis Åsa var där med sin man och deras två golden. Jag tror att hon har ett gott öga till Tosca och de här bilderna har hon tagit av oss idag.

Vi var med på platsliggning och Tosca var sååå duktig och låg lugnt och fint. Sen blev det tandvisning med två olika personer. Heller inga problem. Efter det bad jag att få bli kommenderad genom ett lydnadsklass 1-program och det fanns bussiga människor där som fixade det. Tosca var lite okoncentrerad och kunde gått betydligt bättre, men min målsättning idag var "bara" att återgångarna skulle funka och det gjorde de, klockrent.

Sen var det annat som inte blev så bra, men det skyller vi på störningar av en massa andra hundar på plan samtidigt. Med tiden kommer hon att fixa det också. Jag är nöjd.

Nöjd är jag också med att jag idag har putsat fönster. Inte alla, men några. Strukit nya gardiner och hängt upp. Inte alla, men några. Fint och fräscht blir det.

Kommentarer

  1. Har du ingen latsida! ;) Återigen en fullspäckad dag.
    Tosca är så bedårande där hon väntar på att bli insläppt... och oj vad gott det ser ut med krämen.

    Modigt att storma in på en annan klubb så där, fast antar att du varit där några gånger. Verkligen bra träning med alla hundar och störningar.

    Blåsigt hade ni det också, ser jag på bilden med holländaren och sen har du putsat fönster, strukit gardiner... Vad heter pillren du går på ???!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har varit där några gånger, fast aldrig på träningskväll. Sundsvall är lite av "storebror" och Njurundaklubben en liten "utbrytare" och förr i tiden kunde vi väl känna oss lite mindre värda, kanske. Nu är det inte så längre. Eller, jag har kanske blivit äldre och "tuffare"???

      Hur som helst, så kände jag mej inte alls ovälkommen och alla som bad om hjälp fick det utan knussel. Jättebra!

      Blåsigt var det, men det gav med sej fram emot kvällen.

      Och pillren? Det är såna där vanliga "semesterkapslar", ger oerhörd energi och tid över till allt roligt man kan tänka sej. Underbart!

      Radera

Skicka en kommentar