Hämta läsk-vinsten

Även om jag trodde att vi skulle åka en annan väg, så kom vi ju ändå fram till läskfabriken, Vasa bryggeri, där vi skulle hämta min vinst från häromdagen.

 Så här ser ett bryggeri ut på utsidan.

Det kändes självklart att Alfred skulle få välja några av de sexton flaskorna läsk. Och han kollade noggrant in bryggeriets hemsida och bestämde sej för bland annat en flaska Vira Blåtira. När man sedan från bryggeriets sida frågade om jag ville ha min vinst hemkörd eller om jag ville hämta den själv, så föddes idén om att vi, Alfred o jag, skulle kunna hämta den tillsammans. Jag frågade om det var okej, och vi var varmt välkomna.

Caroline från bryggeriet tog emot oss och lät oss själva hämta våra drickaflaskor på det enorma lagret och sedan lägga dem här.

 Alfred plockade sedan i dem i ett sånt här pappersflak.

Det gick så bra att han i bilen därifrån sedan talade om att han minsann skulle jobba där när han blev stor. Fast lite senare ändrade han sej och skulle nog bli byggnadsingenjör, eller arkitekt.

 Så fick han sätta igång inplastningsmaskinen helt på egen hand.

Min telefon gör ju lite som den vill och här var den inte så skärpt... men det som händer är att våra flaskor får en plast över sej.

Sen åker de igenom "skåpet" här, plasten värms och krymper och så är förpackningen klar. Den är dock väldigt varm när den kommer ut här, så man måste låta den svalna innan man rör vid den.

Vi fick också se hur små PET-flaskor är innan man värmer och blåser upp dem med tryckluft. De ser ut som provrör, ungefär, och Alfred var helt fascinerad av dessa. Fick som gåva ta med sej två stycken i olika storlekar hem. Ska be hans föräldrar om bild på dessa, för det missade jag.

 Väl hemma i vårt kök måste ju Vira Blåtira provsmakas, såklart.

Efter att försiktigt ha luktat lite först, så tog han en liten klunk. Godkänt!

Sedan vispade vi ihop en våffelsmet och gräddade våfflor så det stod härliga till, innan vi skjutsade hem Alfred. Och åkte och hämtade en annan vinst, som jag fått idag. Flyt nu, eller??!

Kommentarer

  1. Oj, flyt är väl just vad du kan ha förtjänat... Grattis!

    Vilken spännande och pedagogisk vinst för Alfred. Även om Vira Blåtira ser ganska giftig ut ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är ju roligt att något är lite roligt iallafall.
      Vira Blåtira luktar skumbanan, men enligt flaskan har den "tuttifruttismak". Alfred var nöjd, som sagt var. Och jag tyckte också att det var intressant att se en läskfabrik från insidan!

      Radera

Skicka en kommentar