Fin fredag

Långsam morgon på Tistelvägen idag. Det regnade och Tosca ville inte vakna. I slow motion klev hon upp och blinkade förvånat och sträckte på sej, när hon hörde en lastbil stanna utanför vårt hus fram emot halv elva-tiden.

Det var en leverans av detta. Ett pris vi vunnit på FB. Igen, då. Kosttillskott för "skin + coat". Efter vissa efterforskningar har jag kommit fram till att man nog kan ge det. Att det inte bara är onödigt och/eller farligt. Faktiskt så ger veterinären, ja han den rara trevliga med den lika rara och trevliga frun, det till sina hundar. "För trampdynorna" och det verkar funka bra, säger de.

Jag tänker att det kanske skulle kunna vara bra för Toscas päls och eventuellt hennes hud också. Hon kliar sej en del emellanåt. Efter en inledande tvekan tror jag att jag provar att ge henne det, fastän jag egentligen inte är så mycket för såna här "hokus pokus"-grejor. Hundar ska äta sin mat, punkt slut. Tycker jag. Egentligen.

Leksakerna verkar vara av riktigt bra kvalitet, med pip i det lila "repet" och pingla i bollen. Kraftiga och rejäla. Jag tog bort alla etiketter och lade leksakerna på golvet, tänkte att Tosca själv skulle få välja. Hon bevärdigade dem knappt med en blick ens utan gick istället och snodde en tom toarulle, som hon gjorde confetti av på vardagsrumsmattan. Så "kul" var det med nya grejor! Hon är lite konstig, den här hunden. Det enda hon egentligen riktigt går igång på är Pinnar och gamla arbetshandskar. Tyvärr inte bollar och kampleksaker.

Nåja. Jag hann iväg till vattengympan idag. Kors i taket. Och jädrans vad det kändes i kroppen resten av dagen. Jag är minsann otränad. Det är dumt. Men vattengympa är kul, så jag får försöka komma mej iväg framöver. Nyttigt och kul, kan ju inte bli bättre.

Häromdagen var det en klubbkompis som lade ut ett par bilder på en av våra appellplaner på brukshundklubben. Någon hade roat sej med att köra bil på gräset och det var fula märken efter däcken.

Som om inte det vore nog, så har man nu börjat "fixa" med vägen upp till det blivande sommarstugeområdet. Man breddar och röjer träd och sly på sidorna om vägen och kör med jättelika skogsmaskiner. Som ni ser på bilderna blir själva vägen totalförstörd. Säkert kommer de att lägga på sånt där grovt grus med stora, vassa stenar också. Mitt hjärta blöder. Våra fina, fina skogspromenadstigar kring klubben är snart ett minne blott. Det är så sorgligt att jag bara vill gråta.


Regn och rusk och kallt. Blöt hund gillar att ligga på fluffiga badrumsmattan (jodå, den är där under henne, syns bara inte på bilden) och gosa sej på golvvärmen. Gooo-fia!

 Eftermiddagsrastning vid oljehamnen. Självklart hittar Tosca en Pinne.

Det regnade fortfarande. Höst.

Jag bakade ett plåtbröd idag. Vi åkte bort till Bästa Hundvakterna med det. Det är så svårt med betalning för hundvakteri och sånt. De vill verkligen inte ha pengar och jag vill verkligen betala dem! Har hittat på lite olika saker genom åren och ibland "förärar" jag dem lite bröd också. Lite är ju bättre än inget.

Nåja. I köket stod Inger och gjorde matlådor med köttbullar till sonen (han är lika bortskämd som Tosca, tror jag! *S*) och så hade hon stekt en del köttfärs till Tosca också(!!!). Tosca ska nämligen vara hos dem några dagar med början imorgon. Och då tänkte Inger att hon skulle få lite "topping" på maten, för att äta bättre. Jag försökte förklara att hon går på lite bantningsdiet just nu och hon (Inger) förstår, men ändå... Ja, hon (Tosca) får väl äta lite köttfärs då, men dra ner lite på den "riktiga" maten. Sa jag. Sen vet jag att hon kommer att få en macka av Erik ibland och lite diverse annat också. Hon tycker ju om kalvsylta, har jag fått höra *ha ha ha ha*

Ja, de är verkligen BÄSTA hundvakterna. Utan tvekan.

Jag bokade ju bord på Allstar för att åka dit och hämta ut vinsten tillsammans med Emil. Ja, vinsten från igår. Det var riktigt fina grejor och jag väntar på nån bild från honom, om han tycker att det är ok att jag lägger ut dem här.

Det var iallafall en keps och en pikétröja (som han tyckte var jättesnygg och som dessutom var i rätt storlek), en tjock och härlig vintermössa (bara den kostar 400 kr, sa kille som lämnade ut vinstkassen på restaurangen), ett badlakan och en vattenflaska. Bra att ha-saker alltihop!

Hela september har de 30% på all mat, så kalaset blev inte alls så dyrt, men väldigt gott. Jag åt kyckling med bakad potatis, Sture valde revbensspjäll och Emil tog en hamburgare med tre olika sorters ost. Alla var vi nöjda och mätta när vi gick därifrån.

Nu återstår bara en hundpromenad i det kompakta höstmörkret ute. Jag tror inte att Tosca alls har nån lust att gå ut i regnet, men kissa måste man ju...

Kommentarer

  1. Oj, du lyckades få till en händelserik dag att beskriva, trots regn och höstmörker.

    Hoppas nu att ni får en riktigt bra vecka - även om den inte kan bli lika bra som Toscas... Såna hundvakter är guld värda! Vi ser fram emot att få se en och annan bild sen.

    Tosca är för övrigt en klok tjej! Att rata färdigköpta leksaker och istället ägna sig åt nåt' som stimulerar fantasin, smart att tillverka egna leksaker av toarullar!

    Ha det nu fint, soligt och varmt, skönt att lämna höstrusket en liten stund!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tosca har nog det bäst, alltid. Oavsett om vi är hemma eller borta. Hon sätts i första rummet var hon än är!

      Hoppas på lite värme och en del sol och bad nu, men vad vet man. yr.no är inte helt övertygad om att det blir toppen hela tiden...

      Ha det riktigt fint, ni med, var ni nu är för tillfället!

      Radera

Skicka en kommentar