Mellansjö mm

Morgontrötta Tosca-Kakan har ingen lust alls att kliva upp idag. Nej.

Öppna ögonen? Icke. Vill inte.

Jag fick gå upp med mej själv, fixa frukost till de tvåbenta och greja på i köket "hur länge som helst" innan hunden ifråga ens orkade masa sej ut och lägga sej under matbordet. Hon ville verkligen inte gå ut och kissa, som vi alltid brukar göra före frukost. Så vi struntade i det. Hon fick äta och så gick vi ut lite senare, när damen behagade pigga på sej lite.

Nej, jag är inte ett dugg orolig för att hon skulle vara sjuk eller nåt. Hon var bara just detta... morgontrött. Inte alldeles första gången det händer *ler* Gullig är vad hon är!


En tur till Jämtland och fram emot sena eftermiddagen landar vi i Mellansjö. Där blir det en rejäl skogsprommis. Tosca roade sej vädeliga i de vattenfyllda dikena. Njutningsfullt vandrade hon fram och tillbaka, fram och tillbaka, skuttade lite, blåste lite bubblor och bara njöööööt. Själv höll jag på att bli uppäten av myggen under tiden.. usch!

Alla dessa röda stenar i Hälsingeskogarna... 

Mera fart i vovven på eftermiddagen än på morgonen...

... så pass att det var svårt att hinna med med kameran emellanåt.

Pinade mej med gräsklippning en timme, men orkade inte hela gräsmattan. Det är alltför längesen det klipptes senast och nu var gräset dessutom blött efter regn. Det gick inget vidare bra, alltså. Tugga, tugga, tugga... tyckte gräsklipparen och stannade varannan meter eller så. Orkade inte. Och myggorna var lika eländiga som i skogen, så jag gav upp. Får göra färdigt imorgon.

Kvällspromenad upp i den brända skogen.

 Stammarna och stubbarna är förkolnade och svarta, men marken har börjat grönska igen.

 Ser såna här vita trädsvampar här och där.

Tänkte mej nån slags snygg bild här, fast Tosca var av en annan åsikt och började tugga i sej rekvisitan...

 ... och sen blev det en nosslick. Äsch, jag orkade inte hålla på så vi gick hem.

 Bränd stubbe.. och bakom den ett omkullfallet träd med myyyycket lavar på.

 Och lingonen blommar!

Hundar tittar inte på tv??? Har jag hört. Stämmer inte på Tosca, som följer fotbolls-EM med stort intresse. Åtminstone en liten stund i taget, sen sover hon gott. Ungefär som husse *S*

Har också skrivit ett litet inlägg om den 15 juni här nedan *pekar neråt*

Kommentarer

  1. Vilken söt tröttis! Och du är nog lite trött också efter allt jobb och långkörning på det.

    Det dr portercaféet verkar mysigt med allt udda porslin och emaljbunkar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trött blir jag ibland, men aldrig sådär söt och gullig som Tosca! *S*

      Portercaféet är ett favoritställe!

      Radera
  2. Att Tosca intresserar sig för fotboll förvånar ;-) Det som är så trååååkigt! Fast kanske spännande att följa bollen!? För en hund alltså, inte människa!

    Lingonen i blom är jättefina, jag tror aldrig att jag sett det förut, i verkligheten alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plötsligt påminner jag mej om första gången vi gick förbi fotbollsplanen hemmavid och Tosca blev så jättejätterädd för en boll som kom farande. Det har ändrat sej mycket sen dess.

      Och hon tittar litegrann på tv då och då, inte bara fotboll. Men mest vill hon att saker och ting Händer På Riktigt! Och gärna hela tiden *ler*

      Radera

Skicka en kommentar