Luggen har vuxit iallafall...

För exakt ett år sedan såg det ut såhär hemma på vår gräsmatta... lill-Tosca tuggar piassavakvast.

Idag på förmiddagen städade jag bilen. Slängde ut fällen på gräsmattan och tänkte borsta av den lite, full av barr och annat skogsskräp var den.

Men vad hände? Vips, så var Tosca där. Parkerade sej mitt på fällen och började tugga på borsten. Hon är lika liten i sinnet nu som för ett år sedan, men luggen har vuxit litegrann. Älskade hund!

Bilen blev fin och så småningom fick jag låna kvasten och sopa av fällen också.

Så tog vi oss en promenad ut till klubben. Stackars lille Kurre hade blivit överkörd. När vi åkte hem såg vi en annan ekorre som sprang över vägen. Men den klarade sej. Kanske är det årsungarna som är ute och rör sej nu?

På klubben mötte vi vår egen "personliga tränare" Ann. Här kommer hon med sin nosework-låda och Tosca blir alldeles jätteglad!

Sökområdet uppe till vänster var knivigare än det ser ut. Massa (kiss)doft i de hoprullade mattorna och lite drag (tror vi) som drev omkring det vi ville skulle dofta. Men till sist hittade hon eukalyptusplutten vid pilen. Ser ju enkel ut, som sagt var, men nä... saker är inte alltid som man tror.

Snöret med en liten doftdutt på, på bilden uppe till höger, var JÄTTEkul, sa Tosca och ville gärna tugga på det och gärna dra ner det från taket också *S* Riktigt lattjo grej som hon tog utan några problem alls!

Nere till vänster... första söket. Mitt "skräck"moment, kartonger... gick HUR bra som helst idag. Tydligt markerat och bra intresse. Lekte inte med lådorna heller, bra.

Nere till höger. Sökområde med två dofter utplacerade vid pilarna. Började söka där jag står med kameran. Gick rätt in och tog den bortre doften först. Letade sen länge och väl både här och där innan vi till sist hamnade vid stolen och den "första" doften.

Duktig tjej!

Sen fick vi prova ett litet utomhussök också för första gången. Hon fick leta på en GRILL(!!!!) Och hur svårt är inte det, liksom?! Med matdofter och allt möjligt. Plus att det alltså var första gången ute... det tog en liten stund innan hon var med på noterna och kopplade på näsan, men visst hittade hon sin doft, jajamensan.

Jag är så nöjd med lilla Kakan!

På kvällskvisten var vi i Bosvedjan en sväng. Bästa tjejerna pratade lite med varandra på altanen. De är ju såååå fina tillsammans!

I Bosvedjan monterade vi den häringa takboxen på takräcket och alltihop på vår bil. Det är Vickan, som har haft tumme med fru Fortuna och VUNNIT denna box. Men nu ska vi åka i vår bil till helgen och behöver lite extra plats för packning, då båda hundarna ska med, så därför fick boxen åka på vår bil just nu. Ser väl käckt ut?! *S*

Kommentarer

  1. Läste redan om toscanäsan på din fb men det är sååå mycket lättare att läsa här än där och dessutom var det mer här med både Vida och takbox. Är lite ängslig för att du slutar med bloggen eftersom det blir dubba jobbet men jag KAN ju läsa där också (och gör det) även om jag tycker bättre om bloggen.

    Tänk, vad duktig Tosca var idag, jätteroligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker bättre om bloggen själv också, så det är ingen risk att jag lägger ner den. Den är så mycket mer för min egen skull. Ingen reklam och konstiga filmer och delade tävlingar och allt sånt som är "i vägen" på FB.

      Ja, tänk vad duktig hon är. Dessutom var hon trevlig i övrigt, runtomkring, också. Utom att hon inte kunde vara tyst när hon satt bunden och en annan hund var inne och jobbade... men jisses, det var ju orättvist(!!) att han fick jobba när hon ville nosa mera! *S*

      Radera
  2. ... och bedårande med piassavan både nu och då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så gullig hon är (och har varit hela tiden!).

      Radera
  3. Bedårande söt med piassavan! För övrigt håller jag med Hillevi, läser hellre blogg än fb - men så är jag inte ngn fb-människa, det känns så rörigt...

    Vida är oxå jättesöt - härligt att dom har sällskap av varandra. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fint att ha en riktig hundkompis att umgås med. En snäll och go vän!

      Då är vi tre som gillar bloggar bättre än FB. Bra, det.

      Ha en fin helg, ni också. I Sverige, eller??

      Radera
    2. Nix, men på g. Kör norrut idag och landar i Trelleborg måndag kväll. Regn & rusk har vi sett på prognosen ;-(

      Radera
    3. Välkomna till Sverige! Och jag hoppas att det kan bli åtminstone lite fin sommar medan ni är här!

      Radera

Skicka en kommentar