Söndag

Tempot på Tistelvägen är inte uppskruvat, precis. Lugnt och fridfullt och vi hetsar inte omkring mer än nödvändigt. Dagen tillbringas till stora delar vid detta bord (jodå, ni ser väl att det finns en liten bordsyta där, man kan precis få plats att göra ett kort... *S*). Jag gör några farsdagskort idag.


Och bakar bröd, förstås. Limpan längst bak väger nästan 1½ kg(!!!). Provar ett recept, som kallar brödet för "Råsunda Special". Ett helt vanligt bröd, men degen är jäst i sisådär 2 timmar + nån halvtimme på plåten. Jodå, det blev gott. Härligt tuggmotstånd i skorpan och goda frön ovanpå.

Framför ligger det helt ordinära plåtbrödet, det jag bakar titt som tätt och som är Stures favoritbröd.

Vattengympa på kvällen, alldeles som vanligt.

Ännu senare på kvällen får jag dessa bilder från Vickan. Det är Emil som bakar frukostbaguetter till familjen hemma i Bosvedjan. Sicken kille, va?!

Och så har jag ju utlovat uppdateringar kring Alfred, vilket jag glömde bort häromdagen. Han var med oss till tippen med frysskåpet och på vägen dit, i bilen, funderade han lite kring det här med brandkåren. Ett långt resonemang om hur man kan ringa till brandkåren, som han uttryckte det "ifall man grillar, till exempel marshmallows och det börjar brinna, eller om det brinner i hus och lador... då kan man ringa och då kommer brandbilen och släcker elden!"

Ja, så är det ju. Om det brinner i hus och lador (min kursivering). Var kommer alla ord ifrån?! Eller om man grillar marshmallows... *S*

Kommentarer

  1. Och på den ytan skapar du alla de där fantastiska korten!?!!!

    Det där gigantiska brödet ser helt underbart ut!

    Ingen vattengympa här men det blev en mils långtur in i skymningen/mörkret - både Ankan och jag klarar det nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gör jag. Och det går väl an med kort... det är värre när jag ska göra LO-er och såna där PL-sidor. De är 30x30 cm och det gör ju inget om man har lite, lite utrymme på sidan om också.. *ha ha ha*

      Det är så härligt att ni kan röra er igen, Ankan och du!

      Radera
  2. Efter uppdatering: Oj! Snygga dessutom och så många! Blir avundsjuk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och NU upptäcker jag att jag lagt ut fel bild. Har bytt ut den, så nu ser man det färdiga resultatet också. Ser läckra ut, tycker jag!

      Radera
  3. Hej Cornelia!
    Så det är där du skapar alla dina läckra kort:)) Du är ute i god tid med fars dags korten:))
    Det var då ett rejält stort bröd, ser himlans gott ut:))))) Igår fick jag en överaskning av Kim, han hade bakat bröd!!
    Det var med torkade aprikoser, russin, pumpafrön, linfrön och hasselnötter och så mjöl förstås;)) Det var väldigt gott:)) Han skulle visa mig en dag hur han gjorde det, son visar sin mor hur man ska baka gott bröd *S*

    Det där brödet som Emil bakade ser gudomligt gott ut:)) Han är ju så ung och bakar så fint allaredan, hur ska det sluta tro;)))) Och den lille Alfred, så go han är med sina funderingar:))

    Hoppas du får en fin dag:)
    Kramizar Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Emil.. han kommer att bli bagare när han blir stor. Det är hans absoluta ambition och det kommer han att klara med bravur!

      Ditt bröd låter mums filibums, tycker jag!

      Radera

Skicka en kommentar