Djur - natur och kultur-dagen

Efter en tältnatt, då vi blev ganska frusna fram emot 3-snåret och kanske inte sov vår allra bästa skönhetssömn, så blir vi iallafall klara för avfärd från Stöde. Vi har packat ihop allting, ätit frukost och borstat tänderna. Jajamensan, allt är klart *S*

Idag pratar vi med en massa fina djur, som vi ser längs vägen. Kossorna var de sällskapligaste - sjutton(!) stycken kom genast travande ända fram till staketet och ville ha lite mänskligt umgänge med oss en stund. En väldig massa prat blev det mellan Johan och mej också... om allehanda djur, vad de heter, vad de äter, hur de äter, hur de låter och jag vet inte allt. När vi lämnar finaste fina hästen säger Johan:
- Du Nela, du tycker väldigt mycket om djur, va?
- Ja, svarar jag.
- Det gör jag med, säger Johan.

Sen pratar vi om hästar som låter och jag frågar honom om han vet vad det heter när hästar "pratar". Han är väldigt tveksam och jag vill hjälpa honom lite och börjar säga:
- Gnäää.... ??
- GNÄLLER! utbrister Johan då.

*hihi* 

Nej, det var ju inte riktigt rätt, så nu vet han att hästar gnäggar, att kossor idisslar och har fyra magsäckar och en massa annat som alla bör veta.

Lunchen idag intas på Hussborgs herrgård, som är en golfrestaurang. Flera golfande farbröder pratar med oss och verkar väldigt intresserade av två halvgalna cyklister på väg från Njurunda till Mellansjö.

I Borgsjö blir det ett besök på Naturum, förstås. Ett spännande ställe där vi bland annat tittar på ett vackert bildspel med naturbilder från Ånge kommun och lyssnar på fågelläten kopplade till en fin fågelbok.

Informatörerna som jobbar här blir så imponerade av att vi är ute och cyklar att de vill komma ut och titta på våra cyklar(!) och ta en bild att lägga ut på sin Facebook-sida. Jag har inte FB, men Johans mamma Vickan skickar oss en skärmdump senare på kvällen. Nu är vi nästan kändisar! *S*

När vi lämnar Borgsjö tornar svarta moln upp sig runtomkring oss överallt och regnet faller i tunga droppar. Men, vi har TUR, och det blir inte mer än droppar och blåsig motvind ett bra tag... sen blåser alltihop bort igen. Puh, så skönt.

Med rejält ömma rumpor närmar vi oss Ånge. Här på ett par stenar ser vi några måsungar och Johan funderar på om föräldrarna kan ha blivit bortspolade med det strömmande vattnet? En bilist kör om oss i farlig fart och vi blir lite sura på att man ibland visar oss lite taskig hänsyn.

Natten ska tillbringas på Ånge camping och Morfar Sture och storebror Emil kommer och grillar korv tillsammans med oss på kvällen. Jättemysigt!

Johan visar Emil hur lätt det är att sätta upp ett tält. Han är ju rätt rutinerad vid det här laget, verkar han tycka själv iallafall *ler*

Goa killarna "kramar om" varandra. Fast jag undrar jag... om det kanske var nån sorts brottningsmatch istället och nog tyckte jag mej höra att de viskade inte sååå snälla saker till varandra? Eller har jag alldeles fel? *S* Det var bus-lek-kramning, det var det, och att de här killarna gillar varandra står helt klart.

Så småningom åkte morfar och Emil vidare till Mellansjö...

... och Johan och jag tog oss en tur i Sinnenas Konstpark. Den är inte riktigt klar ännu, men vilken häftig upplevelse den var ändå. Och hur fint det kommer att bli kan man bara ana ännu. Riktigt roligt för oss båda och kan rekommenderas. Öppna sinnena och upplev! Konst alldeles i min smak. Och Johans också, som det såg ut.

Kommentarer

  1. Så bra och spännande berättat och så alla härliga bilder till! Kul grejer längs färden glr ni också och shirehästen var fantastiskt vacker - gnällande eller inte! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. En riktigt härlig dag var det! Lite oroligt med vädret en stund, men det blåste bort igen, sicken tur. Och roligt måste man ha, så man inte blir alldeles ihjälcyklad *S*

      Radera

Skicka en kommentar