Tisdag på tur

Vi tar en tur över Hudik och Ljusdal på väg till Mellansjö. I Ljusdal är planen att äta lunch på Järnvägs och för ovanlighetens skull är det lätt att hitta en parkering i närheten...

... vilket visar sig bero på att stället har slagit igen! Inga luncher alls serveras här längre. Så tråkigt, för det har varit ett favvo-ställe för oss. Inte för att vi ätit här så ofta att de kunnat överleva på oss som gäster, men när vi har passerat orten på lämplig tidpunkt har vi gärna stannat till och ätit god mat i mysig miljö. Kommer att sakna det.

Vi låter bilen stå kvar och tar en kort promenad runt hörnet och upp över gatan. Hamnar på nåt som kallas Järnvägs Pizzeria och även om nu inte pizza alls ingick i mina matplaner för dagen så är det en bra pizza. Tunn, krispig och god botten och salamin uppepå smakar kalas. Jag pillar bara bort några bitar bacon, som inte ser goda ut alls.

Men ändå... pizza... bläh... när man har tänkt sej nåt helt annat, som god vällagad husmanskost och en stor salladsbuffë med hembakt bröd till det...

Jaja, vi blev mätta iallafall. Det blev vi.

Stannar till för hundrastning vid Hennan. I verkligheten var det här en fantastisk vy, som vilken långfärdsskridsko-åkare som helst skulle dööö för. Lite vatten på isen spelar väl ingen roll för sådana? Blank och slät is så långt ögat kan nå... och längre än så. Otroligt fint var det.

Traskar runt lite vid campingen, som fortfarande är helt och hållet vinterstängd, såklart.

 Hunden spanar efter en bullrande epa-traktor, som åker förbi på vägen därborta.

Väl framme i Mellansjö tar Ida och jag oss genast en lång promenad på de långa vägarna. Jag har nämligen glömt pannlampan hemma nu igen och därför kan det inte bli någon längre tur senare på dagen, för då är Mellansjö mörkt som i en säck.

På nyårsaftonen(!) började man röjningsarbetet längs vägarna här, efter stormen Ivar. Då låg det 2-3 stockar här... nu är det "några" fler... och därborta syns ju Ida också, för den som vill kika på henne. Som vanligt går hon omkring som hon vill, lös och ledig. Skönt liv.

Kommentarer

  1. Gokväll Cornelia!
    Ja, jag köpte bakpotatisar idag;)) har tre röror som jag brukar göra, mums:))
    Det är så typiskt när man har tänkt sig något gott att äta, och så blir det inte så. Då blir man
    (jag) i alla fall lite "sur" men det går ju snart över *S*
    Min vän ifrån Vietnam ringde mig idag, hon hade köpt "ät pinnar" till mig:) Jag håller på att lära mig att äta
    med sådana;) det är inte det lättaste precis men ganska roligt faktiskt;)) Kanske bra bantningsmetod *S*

    Jag gillar att åka skridskor:) Det såg väldans fint ut på Hennan:))
    Det var en hel del träd som de tagit hand om. Vilket härligt hundliv hon har Ida:))
    Jag väntar med spänning på posten imorgon:))))))

    Ha det bäst:)
    Kramizar Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev vietnamesiskt istället, alltså? Ja, men potatisarna finns ju kvar till en annan gång.

      Hennan var helt fantastisk igår. Synd att det inte blev lika fint på bilden.

      Då får vi se om posten sköter sej, så att brevet kommer fram som det ska!
      Håller tummarna!

      Radera
  2. Strandbilden blev något man vill ha på väggen! Den ensamma bänken mot det oändliga, inramat av berg. Så fint.

    Är campingen den ni bodde på innan Mellansjö "fanns"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den campingen ligger bara ett par mil hemifrån, men den här är belägen i Hälsingland mellan Hudiksvall och Ramsjö, ungefär.
      Som vanligt slår verkligheten bilden med hästlängder.

      Radera
  3. Hej Cornelia!
    Idag kom posten med ditt fina paket:)) TACK! Snälla fina du för de enormt varma fina vantarna:)))) De passade alldeles utmärkt:)) Älskade färgen på dem:))) Och kortet är ju superduper snyggt, wow!!
    Nu ser jag verkligen hur duktig du är, så himlans kul att ha fått ett kort av dig:)) Det får en hedersplats hos mig där jag kan se det:)) stämpelmotivet (vantarna) passade ju utmärkt;) Det blir sååå läckert också med dina baksidor på korten med din egengjorda handgjort av stämpel, särskilt när du maskar in motiv på den:))
    Du är VERKLIGEN duktig vännen:))
    Idag ska vi äta bakpotatisarna med goa röror:)) Mums!!

    Må nu så gott vännen:)) och Tack ännu en gång:))
    Kramizar Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Så bra att vantarna var lagom och att du gillar tyget. Jag föll ju själv pladask för det... brunt är en favorit och prickar är ju sällan fel *S*
      Och såklart att ett kort måste få hänga med också *ler*

      Hoppas nu att du får mycket nytta av dem (ja, inte att det blir kallt och bedrövligt, men lagom så att man behöver vantar)!

      Radera
  4. Hej igen;)
    Glömde ju även tacka för den mumsiga chokladbiten, den är redan slut;))

    Kramizar Marie

    SvaraRadera

Skicka en kommentar