Häng med på cykeltur

Ikväll tar jag mej en cykeltur. Här är dammen där jag var häromkvällen... inga svanar syns till.

Men när jag cyklat en liten, liten bit till skymtar jag dem där, långt borta. Vid den röda pilen är de.

Zoomar in så mycket det går. Kvaliteten blir därefter, men man ser dem ju. Tänk, att de har fem ungar!

Jag trampar vidare och kommer till vägens slut. Här finns en stig, som jag länge velat testa... går det att cykla här, eller?

Det ser ju rätt lovande ut från början, men sen blir det väldigt mycket rötter och sen väldigt mycket stenar. Och sen... blir det ÄNNU mera stenar och ungefär så illa att jag nästan måste bära cykeln. Tur att det inte är så långt till...

... Åkersviken. Det är hit jag är på väg, nämligen. Och härifrån kan man cykla vidare och komma runt och hem igen. Kul. Jag gillar när man slipper vända och ta samma väg tillbaka.

 Även här finns fåglar med många ungar.

Och på tal om att bära cykel... den här gulklädda cyklisten schwischade förbi nedanför Tistelvägen när jag gav mej iväg ut. Han cyklade säkert dubbelt så fort som jag, men har här valt en annan väg. Längs vattnet. Det verkar vara en ännu sämre väg än den stig jag valde?


Det blir värsta uppförsbacken och när jag kämpat mej upp tar jag och klättrar upp på den här stenen..

... för att försöka föreviga utsikten. Det blir ju inte ens i närheten av hur tjusigt det är i verkligheten. Som vanligt, alltså.

Cyklar förbi Juniskärs café. Det är tjockt med bilar och en hel del cyklar också. Det bjuds på storbandsjazz ikväll, förtäljer skylten.

 Här är Dyket, från sjösidan.

 Och så här ser det ut i lite närmare perspektiv. Inte en själ som badar ikväll.

 Här står min cykel och väntar på att jag ska fota klart.

 Och nu. Nu är jag hemma igen.

Kommentarer

  1. Mysigt att ta en cykeltur :) Alfred cyklade ett tramp utan stödhjul idag. Fick en sån pinne man kan ha bakom och hålla i den med av Vickan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pinne att hålla i är bra, men han är lite för liten än. Trehjuling är klart mycket bättre ett par år till!

      Vädret var väldigt cykelvänligt idag.

      Ses vi imorgon, eller?

      Radera
  2. Tack för cykelturen! Vad roligt att du hittade något nytt att prova även om det inte var så cykelvänligt hela vägen.

    Jätteroligt med de fem svanungarna OCH de vitkindade gässens ungar i två storlekar. Hur långt blev det, tror du? Kan man gå den rundan också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grovt gissat... kring en mil, kanske. Och visst kan man gå, men det är "tråkig" väg. Asfalterat (och trafikerat) mesta delen och därmed inte heller så att någon hund bör gå lös. Så det blir nog inte att Ida får följa med. Förr i tiden hade hon älskat att springa bredvid cykeln. Eller... det hade hon garanterat gjort nu också, hon är verkligen förtjust i cyklar, men inte utsätter jag henne för det, gammelhunden, då får hon säkert ont både här och där. Hon var i skogen med hussen en liten sväng medan jag var borta och sen gick hon och jag när jag kom hem. Inga grävlingar, men en katt att skrämma litegrann stötte vi på. Ida, "som inte jagar", sprang säkert 30 meter efter den stackars katten innan jag fick hejd på henne. Tror hon blivit lite taggad efter alla grävlingsmöten vi har haft denna sommar. Dumt.

      Radera
  3. Annika i Lindby18 juli 2013 kl. 20:57

    Vilken härlig runda!! Bilderna är ljuvliga. Försöker fortfarande få bukt med min :-( 30 m från matte, det är lååångt, om matte får bestämma :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till väl genomfört MH (tjyvläst hos Hillevi *ler*)! Hur gammal är hon, din bruna skönhet till vovve?

      Radera
  4. Tack! Skönt det är över :-) Hon blir två år 3 sept.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar