Bär hem bär

Börjar med att visa blomstren som Sture fick av sina barn igår. De är lika fina idag!

Åker in till sta'n och träffar mina chefer, den nuvarande och den blivande (som också är min före detta chef, komplicerat det här! *S*). Pratar lite med dem och de är himla trevliga, båda två. Lite praktiska saker som behöver lösas inför mitt byte av arbetsplats är nu ordnade. Känns konstigt, men väldigt roligt, inspirerande och spännande! Nästa vecka ska vi ha en liten träff med hela arbetslaget och det ska bli kul att träffa dem jag ska jobba med framöver.

Sedan åker vi till Flata i Kovland, där vi (läs: jag) plockar 4 kg vinbär. Jag vet att det var så mycket, för jag vägde dem när jag kom hem.

Till Idas förtjusning var Tess inte hemma, så hon kunde tänka sej att komma ut ur bilen *ler*

Tog en liten prommis bort tilll "molägdan", där sista höet är slaget. Ida syns nästan i skuggan längst ner på bilden. Vädret är helt ljuvligt och jag skulle kunna tänkt mej att bada idag, men det blev inget sånt.

Hemma är det dags för gräsklippning igen. Jag håller nästan på att köra över en synnerligen död fågel som ligger där mitt i gräset. Den är ganska stor och hur det hade blivit om jag kört över den med den fortfarande nya fräsiga Klippon vill jag inte ens tänka på... usch och fy! Fågel-mos runt halva tomten... bläh.

Kvällen ägnas åt saftkokning. Här ser man tydligt hur vätska blir mindre i volym räknat när den kallnar. Flaskorna till vänster är de jag kokte först. I lillflaskan hällde jag sista slattarna från båda koken, så den får vi använda allra först, såklart.

Nu kan det bli saftkalas hos oss, minsann. För själva dricker vi faktiskt inte så värst mycket saft alls. Jag tycker bara om att ta reda på bären *S* Men kanske skulle jag kunna göra nåt så gott som mannagrynspudding med saftsås... det är gott, det.

Kommentarer

  1. Så spännande med nytt arbete, i morgon är semestern över och det är dags att ställa klockan , vart tog dessa 5 v vägen ! Hem kokt saft så gott nu blev jag sugen på ris ala Malta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättespännande är det, med nytt jobb. Men jag lämnar ett toppenställe, där jag trivs sååå bra, med fantastiska kollegor och finfina arbetstider... Kan bara hoppas att det nya blir minst lika bra.
      Men, som en av mina nuvarande kollegor brukar säga: "Det här jobbet blir vad man gör det till!" så jag får väl se till att göra det till just det jag vill.

      Ris à la Malta är också gott, men känns mera som jul för mej. Och där är jag inte riktigt ännu. VILL ha lite mer sommar först! *S*

      Radera
  2. Ja man blir som en hamster. Samlar och sparar på alla bär. Du skulle ha tagit ett dopp i ån. Lite kallt men mysigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men några 15 liter blåbär, som du, det har jag inte plockat! Och det blir det nog inte heller.
      Visst kunde jag hoppat i ån, men tanken slog mej aldrig. Dumt av mej.

      Radera
  3. Tjatar på om gelé. Det är visst jättegott. Till kött, på nyrostat bröd, mums filibabba! Fast saft är också väldigt gott, så klart.

    Fåglarna ska sitta uppe i träden och inte spridas ut på marken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt såklart, kloka kvinna. Visst är det gott med gelé, men det konsumerar vi nog ändå ännu mindre av än saft. Och fåglar ska definitivt sitta i träden hellre än ligga döda i gräset. Rätt tänkt.

      Radera

Skicka en kommentar