Idag kommer Emil på att det är gott om vinbär och eftersom jag sedan länge (förra året?? Minst!) lovat honom att vi ska koka gelé så tycker han att det är en bra idé att vi gör det just idag.


Så... grabbarna ut och plockar vinbär. Det går bra. Själva gelékokandet går "sådär". Eller, gelé blir det, men så otroligt lite?? Två små små burkar av precis alla vinbär vi hade. Och det var inte så dåligt med bär, faktiskt.

Nåja, nu har vi iallafall gjort gelé. Det var första gången i mitt liv. Troligen inte sista, även om vi inte använder så mycket sånt.


På eftermiddagen plockade vi ännu mera blåbär och ännu mera kantareller, som jag dock glömde att fota. Till och med Emil, "som inte gillar svamp", tyckte att det var gott med stekta kantareller. Kul! Och blåbären blev till efterrättspaj. Mumsigt, det med!


Och just idag tycker vår diskamaskin att det är dags att gå i pension. Det var väl en ganska illa vald dag, eftersom vi var sex personer till middag istället för de vanliga två. Nåja, jag letar rätt på det diskställ, som trodde att det gått i pension för längesen, och sen är det bara att ta tag i diskborsten och sätta igång. Går fint, det med.


En trasig diskmaskin är ett typiskt I-landsproblem och inget att hänga upp sej på.


Imorgon ska jag jobba. Det blir första passet sen nån gång före midsommar. Känns lite ovant att tänka på, men blir säkert bra när jag väl är där.

Kommentarer

  1. Äsch - skrev lång kommentar som försvann...

    Alltså: jättefin matta, verkligen imponerad!

    Härliga augustisommarbilder överlag med bär och svamp och sylt och pannkakor och bad och och...!

    Hade djurhusbloggen på blogger förut och bytte just pga av de problemen du beskriver.

    Lycka till med första dagen på jobbet och skynda sen hem till sommaren!

    SvaraRadera
  2. Åhh...Cornelia har ni så mkt kantareller? Vi hade bara de fjuttuga som ami hittade, det finns inget mer.

    SvaraRadera
  3. Jätte snygg matta, verkligen

    SvaraRadera

Skicka en kommentar