Skärtorsdag

Detta är INTE Tosca, men det är väldigt likt (förutom att denna hund har en något kortare frisyr). Nej, detta är Toscas gamla (14 år) farmor Princess. Bilden har jag lånat av ägaren/uppfödaren Katarina, som skriver så här:

Princessan demonstrerar tydligt att hon inte får plats i fåtöljen och att hon tycker vi ska flytta oss ifrån soffan.

Varför tycker jag mej se måååånga drag av denna hund i Tosca? Ligger det i generna, månntro?! *S*



Det är väl inte direkt nån hemlighet att jag tycker att ungar äter för mycket godis. Kanske är jag inte heller ensam om det??

Så, jag har lite svårt för att fylla påskägg med en massa slisk och fylla på sockernivån (i barnen) ännu mer och därför har jag nu pysslat ihop Årets Påskägg. Meloner med text.

Texten har jag alltså stansat ut själv i tunn kartong och limmat på melonerna. Är nöjd med resultatet. Dessa gjorde jag igår kväll/natt och idag förpackade jag dem i cellofan och knöt om med lite snyggt snöre, kompletterade med en slant (som kan användas till att köpa annat än godis) och överlämnade två av dem till sina mottagare. Det såg ut som om de uppskattades.

Sen åkte vi till Bräcke med en av Emils avlagda cyklar, som kom till nytta för en fjortonårig kille från Somalia. Hans pappa blev så glad att jag utöver stora, varma kramar också fick två pussar på halsen *S* Fjortonåringen själv var för tillfället inte hemma.

Och efter Bräcke landade vi förstås i Mellansjö, där det blev en skön och väldigt långsam promenad ut på Udden.

Längesen vi var här senast. Mycket snö har smält bort och det är mycket som måste kontrolleras. Tosca inspekterar en gammal kompost.

 Härligt med barmark!

Här, på en av de häftiga tallrötterna, satt jag en lång stund och filosoferade. Bara strax över noll grader, men skönt ändå. Ångrade dock att jag inte tagit på vantar, det hade varit skönt.

Finaste.

När jag tittar på den här bilden ser det ut som om Tosca har lite blött i ögat eller nåt. Och det får mej att tänka på hur bekymrad jag var för hennes ögon när hon var liten. Gegga varje morgon, blött och "konstigt". Jag var ju till och med till veterinären med henne och de gjorde en grundlig undersökning, mätte trycket och färgade hornhinnorna och jag vet inte allt. Det var inget fel på ögonen då och det är inget fel på dem nu heller. Och att de ser blöta ut på bilden är rent ljug. Hon har inga som helst problem. Hon har bara världens vackraste, mörka, fina ögon.

Denna vy är inte ny... udden är så speciell, där den smalnar av med vatten på båda sidorna och dessa enorma rötter. Jag har fotat ett otal gånger... men det får man bara stå ut med *S*

 Tosca har tappat ner en kotte och funderar på om hon ska hoppa ner efter den eller inte.

Älgresterna är inte slut än... Tosca har fyndat igen.

Och sen... fick hon ett tokryck och sprang som en galning runt, runt, runt i de sista snöresterna. Så kul! *S*

Kommentarer

  1. Vilka fina påskägg! Så klokt av dig att inte fylla på sockernivån...

    Toscas gamla farmor är alldeles ljuvlig! Gamla hundar - det finns inget finare! Valpar och unghundar i all ära - men charmen kommer med personligheten - som ju utvecklas hela tiden! Hoppas Tosca fått med sig farmors "bli-gammal-gener"!

    Som vanligt visar du fina bilder på Kakan och ert Mellansjö. Hoppas ni får en riktigt skön långfredag idag - och att jobbet går som en dans sen!

    GLAD PÅSK!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gamla hundar vet allt, kan allt och gör precis som de vill. Men de vet exakt hur mycket de kan göra utan att man blir irriterad (men vem i hela världen kan bli irriterad på en hund???). De kan alla gränser, förstår allt man säger utan att man säger det. Jag hoppas innerligt att jag får behålla Tosca i många, många, många år och att hon blir just en sån gammal bortskämd underbar hund som sin farmor!

      Radera
  2. Du har så rätt. Jag fick en hel del påskägg som barn men det låg inte många chokladägg eller sockerägg i varje. Huvudsaken var letandet efter dem ute i trädgården. Melonäggen är ju riktigt påskgula och jämt gör du dig en massa besvär, som här med texten.

    Charmig verkar hon, Princess. Såklart att Tosca är en inkarnation av denna dam.

    Underbara bilder från udden. Toscas förvåning över kotten som ramlar ner är härlig! Såna där underbara tallrötter finns vid "mitt" Dalälven också. Men ingen så långsmal udde. Fint är det verkligen. Ha det guldigt fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tallrötterna är imponerande. Tosca är söt. Och att inte alla ungar har tappat alla tänder, eller åtminstone fått sjuttielva hål, efter den här påsken är obegripligt.

      Radera

Skicka en kommentar