En måndag

En rätt vanlig måndag, som började med en ordentlig corn flakes-krasch i köket. Snacka om att jag är lite vanestyrd, kalla det för en släng av autism kanske? Nåja, jag lägger alltid corn flakes-paketet åt ett håll, med botten åt höger. Jo, lägger, för det är så stort att det inte får plats stående på hyllan. Och så försluter jag innerpåsen med en klämma.

Och det är alltid jag som tar fram frukosten, så allt går på rutin... men idag kanske jag skulle öppnat ögonen och tittat efter litegrann (eftersom jag jobbade igår och "någon annan" fixade frukost själv). För paketet låg åt andra hållet och eftersom innerpåsen inte heller var försluten så blev det som det blev *S*

Corn flakes-krasch var ordet.

 Förmiddagsprommis i hemmaskogen. Soligt och fint.

Då vi var nära bebyggda trakter och jag oroade mej för att det skulle kunna komma "folk", så var det koppel på som gällde från början.

Men sedan måste hon ju får vara lös och springa lite. Tosca gjorde ett fantastiskt märkligt fynd, en uppblåst badboll(!!!), mitt i skogen mitt i vintern??! Mysko. Men väldigt skojigt, tyckte Tosca. Åtminstone i tre sekunder, sedan blev det väldigt mycket punktering på den där bollen och då tappade hon intresset ganska snart.

Här ungefär går stigen. Ingen alls har gått här, så vi chansar lite, men både Tosca och jag vet i vilken riktning vi ska så vi plumsar fram i obanad terräng. Särskilt mycket snö är det ju inte.

Så gick vi hem och jag bakade bröd efter ett par recept, som jag hittat i senaste numret av Hembakat. Det här ovan har både morot och palsternacka i degen, pumpafrön ovanpå. Saftigt och gott.

De här "Rustika rågbitarna" blev onödigt stora, nästan som små limpor. Kommer att göra dem i betydligt mindre format nästa gång. Inget fel på smaken, dock.

Sen tyckte Sture att vi skulle åka och handla lite, så då gjorde vi det. På vägen dit stannade vi till vid Ryggisspåret och gick ett varv där. En miljon dofter och så två skidåkare, som Tosca mer än gärna skulle sprungit efter. Hon stod där och viftade på precis hela kroppen... verkar lite intresserad av skidåkning? Eller... jaga skidåkare iallafall... *ler*

Till sist. Jag har fått en bild utvald och publicerad i Sundsvalls Nyheter, gratistidning som kommer en gång i veckan. Det var ju lite kul! Synd att man inte får nånting alls som belöning, inte så mycket som en reklampenna eller en trisslott eller något. Men nåja, roligt iallafall ju.

Bilden är från en decembermorgon, när jag skulle baka ärtbulla, ni minns? Och hade inget ister och var tvungen att åka hela vägen in till sta'n för att skaffa det. Sundsvallsbron är motivet. Och den är snyggare i sitt rektangulära originalformat, men nu ska det vara "instagrambilder" i tidningen, så därför är den beskuren till kvadratisk.

Kommentarer

  1. Grattis till utvald bild! Sååååå fin!
    Haha, det var en rejäl corn flakes-krasch men vanemänniskor är vi nog lite till mans. "Någons" vana är helt enkelt att låta bli att stänga påsen och låta bli att lägga det åt "rätt" håll! :D Eller ska vi säga "ovana"...
    Så fina bröd - du är verkligen duktig på att variera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket!

      Och ja, visst är vi vanemänniskor. Jag stod där med rätt lång näsa när nästan alla corn flakesen låg på golvet *S*

      Radera
  2. Corn flakes-krasch, det var ett nytt bra uttryck! Annars - som vanligt - en innehållsrik dag. Badboll, bullar & en fartfylld prinsessa. Och så förstås BILDEN - med stora bokstäver. WOW! Grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar!

      Ja du, badbollen hade väl passat bättre hos er i Medelhavet, kan jag tycka. Den var väldigt malplacerad i snön i skogen så här års.

      Radera

Skicka en kommentar