Se och häpna!

Ja, just det här är ju inget att häpna över. Jag klipper gräs. yr.no tror nämligen att det ska regna hela dagen i Sundsvallstrakten och eftersom det inte regnar på förmiddagen så passar jag på att dra fram lilla söta Klippon och köra runt på hela tomten. Innan eventuellt regn börjar falla.

Det här är inte heller något att häpna över. Vi tränade lite nosework på hemmaplan. Började med plastburkarna och faktiskt så visade hon intresse för dem, annars har hon ju tyckt att de varit rätt trista. Nosade runt och visade mej klockrent vilken som var den rätta. Duktiga Tosca!
Sen jobbade vi vidare i lilla hallen, där jag satt en bit av en möbeltass direkt till höger långt ner på dörrfodret. Vår instruktör Ann tycker att man ska ha en doft omedelbart när man kommer in i sökområdet, för att hunden ska lära sej att sätta på näsan direkt när den börjar jobba. Tosca var superduktig igen!
Sen hade jag placerat en ganska högt upp och med en pall att kliva på... det funkade inte så bra. Hon nosade runt och runt och runt... och jobbade verkligen på fint... men klev inte upp så att hon kunde nå att markera, förrän jag visade henne och sa "upp". Då var det som "jahaaa! är det det du vill!" och så fixade hon det på direkten.

Sen gick vi ut... och ute har vi inte sökt särskilt mycket alls. Hade gjort ett gäng hål med en skruvmejsel här och där i gräsmattan och i två av dem hade jag stoppat ner en topz med doft. Den ena hittade hon och markerade verkligen jättebra på, stod och höll nosen där lääääänge. Men sen lade hon bara av. Ville inte leta mer. Punkt å slut, så var det med det. Och själv hittar jag den inte heller, så vi har en topz med eukalyptus nånstans en bit in från gången i gräsmattan 

Efter en paus körde vi lite lydnad här hemma. Apportering, ställande, läggande och inkallning samt korta snuttar fritt följ. Hon är inte så dum, den här Toscan... nä, riktigt duktig faktiskt!


Sen kom faktiskt posten. Med mina saknade paket innehållande hundfoder. Det har tagit mej tre(!) samtal till kund"service" hos Postnord och ett dito med brevbäraren själv (som bara ryckte på axlarna och tyckte att jag kunde leta reda på paketen själv, var de nu fanns... buden var flera, och dessutom hämta dem själv). I går eftermiddag blev jag lovad att de skulle levereras idag, på morgonen hade det kommit ett mail om att de minsann varit här igår eftermiddag och försökt leverera, men inte lyckats?!?!?

Igår eftermiddag, kan jag tala om, var det två vuxna människor samt en briard hemma här... ingen människa kan ha ringt eller knackat på utan att vi skulle hört det. Briarden skulle definitivt ha talat om! *S*

Nytt samtal till Postnord gav att det där var ett automatmail som jag inte alls skulle bry mej om, för det gällde inte(?!). Att det stod där att jag skulle hämta ett av paketen på ICA i Kvissle... nä, det skulle jag inte heller bry mej om?!?! Men hur jag skulle kunna veta det, nä det visste han inte riktigt.

Jisses. 

Men som sagt var. Här är kartongerna iallafall. Jag beställer ju Toscas foder på nätet, får det fraktfritt levererat hem till dörren till ett betydligt lägre pris än i butik... superbra, NÄR det fungerar!

Och detta är alltså det man ska häpna över idag. Att maten äntligen anlände!

 Inte nog med att det är billigare, det är dessutom 18 kg istället för 15 i säckarna. Tosca är nöjd! *S*

Evighetsgörat från H-vetet pågår här hos oss. Rensning av grusgång. Inte min paradgren, även om det blir bra, så är det ju så otroligt tråkigt.

Jag har hjälp också. Jag lägger ogräset i skottkärran...

... och Tosca plockar ur det. Hon är sååå duktig. Tycker hon själv!

På kvällen traskar vi bort till Essviksvallen och tränar lite lydnad på grusplanen. Det pågick fotbollsträning på båda gräsplanerna (alltså i princip runtom!) och det tjoades och ropades och sparkades på bollar... jättebra störningsträning, minsann!

Och lilla Kakan... ja, hon var riktigt duktig! Fast inte just på platsliggning, för just när jag tagit den här bilden bara mååååste hon klia sej och då måste man sätta sej upp och joxa på. Hm. Vi gör om. Och gör rätt.

Kommentarer

  1. Äntligen, äntligen bev det ordning på postdansen. Jösses.

    Duktigaste näs-Tosca!

    Samma grusgång år efter år på det där varma stället... varför lägger ni inte markväv under och slipper Herr Djeful I åtta år, åtminstone? :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, V.A.R.F.Ö.R. gör vi inte det?! Och så snygg marksten ovanpå och en buske vid ena sidan. Jodå, jag har klart för mej hur jag skulle vilja ha det.

      Duktig å duktig... hon jobbade ju inte riktigt klart. Fast, själv tyckte hon ju att hon var färdig, så då var hon ju det! *S*

      Radera

Skicka en kommentar