Mellansjö - Jämtland - hem

Jodå, Fröken Briard har varit uppe och ätit frukost och varit ute på toa också... men sen vill hon bara slappa och går och lägger sej igen!

Fast efter viss övertalning följde hon ändå med ut på förmiddagsprommis i Mellansjöskogen och det var ju rätt bra fart på henne också *S*

 Ibland stod hon stilla och kollade nåt i skogen.

Bra pinne hittades idag också. Fast den gick av på två ställen när Tosca bet lite för hårt på den... 

Lastade av och lämnade dessa stolpar. Nu har vi stolpar, stängselnät och krampor att sätta fast detsamma med. Spett och slägga finns också, så nästa gång vi kommer är det bara att sätta igång med staketjobbet. Blir toppen, det tror jag.

I Jämtland fick jag denna brödpåse. Brödet är bakat här hemma "hos oss". Eller iallafall alldeles på andra sidan vattnet här, bara. Men det gick tydligen utmärkt att köra det till andra sidan länsgränsen och sälja till asylsökande där. Jag ville betala, men fick inte. Det skulle absolut vara en present.

Efter en ganska lång dag på bortaplan kom vi hem och då hittade jag dessa snygga tajts i brevlådan. Det är en vinst från Twear.se, de som också har brallor och tröjor med olika hundras-tryck. Mina BRIARD-byxor kommer därifrån.

Texten på de här borde förstås haft orden Före Detta framför sej, för det stämmer ju inte så väl att jag skulle vara Ryttare nu längre. Men texten på vinsten fick man inte välja själv.

 Medan brödet jäste och gräddades ägnade vi, jag och Tosca, oss åt lite noseworkövningar. Då Tosca inte är så särdeles begeistrad i de plastburkar jag använder som urvalsbana, så varierade jag mej med sugrör med topz i idag. En av dem hade då fått en droppe eukalyptus... och jodå, såklart att hon kände vilken det var.

Rumssök är mycket skojigare, tycker Tosca och går verkligen igång med nosen. Sniffar och nosar och kollar vartenda litet skrymsle och varje vrå för att se (känna!) om det finns något där. Jag började med sök nr 1 i lilla hallen. Inga problem alls. Sen badrummet, gick också jättebra. Sök nr 2 i hallen, då hade jag flyttat doften... där fick hon hålla på en stund innan hon lyckades lokalisera den, men hon gav inte upp utan kämpade på. Duktiga tjejen!

Fick massor med beröm och gott, gott godis och blev så himla glad för det att hon helt sonika tog och slickade loss den kvartsbit av en möbeltass som jag hade satt doften på, och svalde den! Slurp! *S* Jag tror dock inte att det är nån fara, utan att den kommer ut den naturliga vägen..!

Kommentarer

  1. Jadu, jag har också fått mig en pinnbärare! Tosca är dock snäppet vassare, tror jag. Något eget älgskelett får jag nog inte heller i trädgården, för Kalle lämnar kvar sina fynd. Din vinst var ju bra, för nog är du en hästmänniska i själen fortfarande och en ryttare i minnet..

    Duktig Tosca med sitt nosework. Inspirerande också. Jagkommer att jobba med mycket övningar å huvudets och nosens vägnar med Långskånk. En nödvändighet, tycker jag när man har en sån elitidrottare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart att du ska låta Kalle använda näsan, men det finns ju massor med bra sätt att göra det på. Nosework är praktiskt för att man kan köra hemma, inne, i nån lada/uthus eller utomhus... var som helst och förberedelsetiden är minimal.

      Kul att han gillar pinnar också, då har han ju egna små glädjeämnen jämt och samt! *S*

      Brallorna kan jag säkert använda trots texten, som känns en aning inaktuell.

      Radera

Skicka en kommentar