Mot Mellansjö

Idag får vi med oss Alfred när vi åker till Mellansjö. Första stoppet blir i Stöde, där vi köper mjukglass med strössel. När Alfred har ätit upp sitt strössel går han helt sonika till kioskluckan och ber att få lite påfyllning. Och vem kan motstå en Alfred? Inte kiosktanten iallafall *S*

En sån här bild på Johan, som kikar genom sin glasstrut utanför kiosken i Stöde, har jag sedan flera, flera år tillbaka. Nu är det litegrann Alfreds tur att göra en massa saker som storkusinerna gjorde i hans ålder. Roligt.

Lunchen, pastasallad, äter vi vid Juåns rastplats. På bilden till höger ligger Alfred på locket för att kunna knäppa igen det efter avslutad måltid.

Efter maten blir det en liten upptäcktsfärd i omgivningarna.

Alfred hittar liljekonvaljer och plockar kottar till sin Samling, balanserar på betongblock och en del annat. Nöjd kille.

Så fort vi kommit fram packar vi ihop lite grejor och drar iväg till stranden. +17 grader i vattnet är en helt okej badtemperatur, tycker Alfred.

Tosca däremot, är väldigt olycklig idag. Störd av alla flygfän som surrar omkring och inte alls tillfreds med tillvaron. Hon vill gå hem hela tiden.

Hon kommer när jag ropar på henne, men så fort hon bara kan drar hon iväg i riktning hemåt igen. Jag vet inte riktigt varför hon var så här idag, hon har inte blivit biten vad jag vet. Hoppas verkligen att hon mår bättre imorgon, för idag har det varit riktigt synd om henne.

 Bad-Alfred.

 Doppar huvudet.

 Hoppar från en sten. Kul!

 Bada och plaska, det är Livet!


Jag gillar att laga mat utomhus. Muurikkan är en favorit och att grilla är ju också gott. Jag har rätt länge önskat mej ett sånt här våffeljärn att användas över öppen eld och när jag fick ett presentkort i födelsedagspresent och just det extra extra stora sportvaruhuset, som säljer såna... så investerade jag! Alfred var med när jag handlade och måste såklart vara med på Premiären också. Idag var det äntligen dags.

Det var inte helt lätt i början, men rätt snart fick vi in snitsen och våfflorna blev hur bra som helst!

 Ser väl ganska så nöjd ut, den här grabben?!

 Matar farfar *S*

Våffelhjärtan x4 på höjden och så grädde och hemkokt hallonsylt emellan. Mmmmums! Bakom syns Den Olyckliga, som fortfarande inte mår så bra. Vår trygga, glada, goa hund är alls sej själv idag och den hönsiga mattemänniskan är lika olycklig, hon, för att hon inte lyckas hjälpa kära Kakan.

Kommentarer

  1. Vääääldigt underbara bilder på Alfred, rakt igenom. Han keverersr som vanligt (extra påfyllning av strössel).

    Vad gäller Tosca. Tror du ändå inte att hon blivit stungen? Nu när hon reagerar så negativt på flygfäna, menar jag. Idag (och igår) var den en herrans massa jättebromsar och även getingar överallt och Emba reagerade allid väldigt negativt på dem, i perioder blev hon väldigt "off". Det kom plötsligt en dag bara, så jag är övertygad om att det varit någon incident. Hon blev ju ormbiten också men då märktes det tydligt genom att hon blev så slö. Ankan gör mig nervös, för hon snappar alltid efter getingar och jag är så rädd att hon ska bli biten i munnen/halsen.

    Väldigt fint våffeljärn., så fina våfflor det blev!

    Jag hoppas verkligen att hon är sitt vanliga glada jag i morgon igen, så du slipper oron.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har inte varit sej själv idag, men nu har vi åkt hem och jag hoppas att hon "landar" i sitt vanliga, trygga jag, för det har varit synd om henne. Och jo, jag tror nog att hon har blivit biten eller stungen, men jag hittar inget särskilt på henne. Lite röda fläckar på den hårlösa magen och i ljumskarna, men inget som ser värre ut än vanligt. Jag har kollat henne från nos till svans förstås, men hittar inget annat konstigt heller. Äter och så gör hon som vanligt.

      Huuu. Hönsiga jag mår lika dåligt som Tosca när det är så här.

      Radera
  2. *keverser... eller något betyder levererar. Såklart.

    SvaraRadera
  3. Eller så tänker hon börja löpa, kanske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan ju naturligtvis bidra, om hormonerna spökar i kroppen också.

      Radera
  4. Men stackars liten! Hoppas att du fått din tok-Fia tillbaka idag. Hillevi har säkert rätt - du ska se att det vänder! Men klart att man oroar sig...

    Alfred är en underhållande pojke - vilken energi, alltid något spännande på g!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tosca ja, Tosca... hon har inte mått så bra idag heller, men nu är vi hemma och jag hoppas på god bättring med det snaraste. Raraste lilla vovven.

      Alfred är helt unik.

      Radera

Skicka en kommentar