Officiell...

Aldrig har väl någon blivit så glad åt en "slät etta" som jag blev idag. Så fantastiskt roligt att Tosca fick EXCELLENT och därmed också vann juniorklassen före sina två systrar. Egentligen, tyckte domaren, är syrrorna snyggare, men Tosca var så himla trevlig, öppen och social att hon vann på det idag.

Jag blev så överrumplat överlycklig över detta exc att det inte riktigt låter sej beskrivas. Men alltså... jag har Bästa Kakan... ever!

Kritiken:

Fem tik m vältypat huvud Mörka fina ögon Bra pigment aningen framskjuten skuldra Bra rygg, goda proportioner. Behöver utvecklas i bröstdjup och förbröst  tillr vinklar Rör sig trevligt för åldern. Ok päls för åldern.

Eva Liljekvist - Borg 

Fick låna den här bilden av goa Sussi.

Och detta var alltså Toscas debut i officiell klass, avklarad med den äran.

Vi övervakades från ringside av vår "tränare" från utställningsträningarna... Charina höll ett öga på oss. Eller väntade hon bara på att sheltisarna skulle få komma in efter briarderna? *S*

På översta bilden här fördelas rosetterna till BIR och BIM. Pappa Ikaros fick den rödgula och mamma Embla den grönvita. De enda hundarna med CK idag.

Under syns avelsgruppen på Embla. Som synes har jag en aningen blek hund. Hon har tappat färgen de senaste veckorna, förhoppningsvis kommer den tillbaka senare. Och gör den inte det, så är hon vackrast iallafall. Så det så.

Och när vi var klara i Nordichallen åkte vi hem till Vida med familj och var Bara Hund en stund. Fotbollar är kul!

 Vida håller i sej... *S*

 Snygg- brudarna spanar!

 Vida solar??

 Puh! sa Tosca.

Kommentarer

  1. STORT GRATTIS! En eloge till den domaren, det må jag säga. Vackrast är hon ändå och är hon "blek" så är det snyggast, helt enkelt men att sätta temperamentet främst var fantastiskt klokt. Underbart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hon började ju med att "tala om" för mej att det saknades en sporre... och en till... "men det vet du kanske om?".

      Eeeeh, jodå. Det vet jag. Och där tänkte jag för mej själv att "nu åker vi ut" *S* men icke. Makalöst vettig domare, som inser att Tosca Är Bäst! *S*

      Radera
  2. GRATTIS! Klok domare... att kakan är lite blek beror väl bara på att hon blivit lite solblekt - av all glans!

    Så himla sympatiskt att lyfta fram - och belöna - Toscas trevliga temperament, all heder åt en sådan domare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man lever ju med sin hund alla årets dagar och vad hjälper det om den är vacker som en dag om den inte är trevlig?? Men min förvåning var total, skriv upp det!

      Radera
  3. Haha, jag förstorade bilden lite, där du får beskedet! Det syns verkligen att du blev överraskad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev ju det, verkligen. Det var ju liksom helt givet på förhand, tyckte jag. Vi var ju bara där för att fylla ut avelsgruppen lite...

      Men det är ju rätt tänkt av domaren (eeeh... jag är partisk), för en hund består ju inte bara av ett vackert skal och två par sporrar på bakbenen - det är ju faktiskt en helhet med både kropp och knopp och det finns några rader om temperamentet i rasstandarden också. Det är bara en aning ovanligt att de får spela en sådan roll. Och hon hade ju kunnat få VG och vinna ändå, liksom. Men nu var hon excellent och det var väl det som chockerade mej mest *ler*

      Och ja, bilden i original visar verkligen hur jag kände mej just då (och faktiskt fortfarande).

      Radera

Skicka en kommentar