Mer än det ser ut

Direkt efter jobbet åker vi till Mellansjö. Det har kommit ganska mycket snö sen i söndags. Mycket mer än det ser ut på bilden. Här har vi skottat en liten stig så att vi kan komma in och börja elda och får varmt i huset. Termometern visar -18.4 grader.

Men, innan vi åker till Mellansjö träffar jag en flyktingfamilj från Irak. De kan ingen svenska och ingen engelska, så det är ganska svårt att kommunicera. De är tre vuxna och fem eller sex barn, egentligen två familjer, två systrar... och efter en hel del prat och kroppsspråk och så... så förstår jag att fyra av barnen saknar skor och alltså inte kan gå ut överhuvudtaget(!). Ett par foppatofflor... nämen, hallå?? Det funkar ju inte.

Så, nu undrar jag om det finns någon vänlig själ som har vinterskor i storlek 27-30 liggande i nån skrubb eller nåt? De här barnen behöver dem verkligen. Jag kommer att träffa dem igen, så jag tar dem med mej isåfall. Tusen, tusen tack på förhand!!!

Tok-Tosca har nog saknat mej litegrann under mitt jobbdygn. Hon är glad och galen och uppför sej nästan som en "riktig hund" ett tag när vi är ute och rastar i ett mindre villaområde. Jag säger "fot!" och hon bara taggar upp! Rättar in sej vid sidan, går på klorna och är snabbare än snabb i sättandena. Provar ett läggande också, PANG! Så ligger hon där.

Sen händer det andra saker runtomkring, det kommer nån människa, det är nåt som låter... och ja, då räcker ju inte koncentrationen till, men... det finns hopp om detta lilla galna djur, det gör det. Åtminstone så länge hon är kopplad *fniss*

Är det ingen som hittar på nåt skoj, så får man göra det själv. Så här gör Tosca; sparkar lite i snön... då rullar små snökulor nerför slänten och då kan man fundera på om man ska skutta efter eller om man ska sparka lite mera? Hon är bara så himla härlig och sprider sån glädje!

Hoppar, tuggar och bits... det gör hon också *S*

Vantar är utomordentliga kampleksaker, jajamensan.

 Tjolahopp! Vi stannar här till imorgon.

Kommentarer

  1. Tosca är för rolig med sitt snö/sand/jordrullande! Hon kan konsten att underhålla sig själv, minsann!

    Hoppas familen får vinterskor på det ena eller andra sättet. Att inte kunna vistas utomhus blir man sjuk och deppig av. Undrar vad de tycker om kylan och snön!!!!

    SvaraRadera
  2. Hej Cornelia!
    Här vaknade vi också upp till en rejäl kyla, -17 grader! Från att ha varit på nollan i förrgår så kändes det lite i ansiktet när jag gick ut med vovvarna i morse. De fick på sig sina kläder, så de sprang runt som tokiga en stund. Men sedan började de frysa om sina små tassar och sprang till dörren och ville komma in i värmen, och jag med;))

    Nu skiner solen från en klarblå himmel, så vackert:)
    Ja, Tosca verkar kunna roa sig själv, så bra! och lekfull är hon ju också, vantar är roliga att dra och bita i;)

    Ha nu en fin dag där uppe i Mellansjö:)
    Kramizar Marie

    SvaraRadera

Skicka en kommentar