Mest kanske till Alfreds föräldrar

Dagens inlägg är nog allra mest ägnat till Alfreds föräldrar, som båda jobbar den här helgen, medan sonen är med farfar och Nela.

När vi hämtat Alfred hemma på Bågevägen åkte vi till Höglundaskolan, där kusin Johan skulle spela innebandy hela dagen.

 Vid den gula pilen är Johan. Vi tittade på första matchen, Alfred vann på lotteri och sedan...

... drog vi iväg till Big Boy för att luncha tillsammans med Johan och Vickan. Det är ett bra ställe, för man kan bygga lego medan man väntar på maten, tyckte Alfred.

Hemma på Tistelvägen satte Alfred igång att hacka lite snö (fast först var vi inne en stund, bakade en chokladkaka och förberedde dagens middag). Källarfönstret låg dock lite väl mycket i riskzonen, så vi övergick raskt till andra uteaktiviteter.

 Vi har lite utegrejor, som Emil och Johan hade när de var lite mindre än nu, och Alfred kör hej vilt nerför isbacken mot garaget.



Tjohej! Vad det går undan!

"Jag tycker att vi ska gå på en promenad", sa Alfred. "För det är flera veckor sedan vi var på promenad tillsammans, du och jag, Nela". Och det har han alldeles rätt i. Eller... det är nog betydligt längre sedan än så. Jag föreslår en tur i skogen, men det vill inte Alfred. Han vill gå längst vägen, så så får det bli.

Halvvägs uppför backen hem igen ser det ut såhär och jag inser att det kommer att ta tid, det här. Ringer hem till Sture och ber honom sätta på ugnen, så att vi får in lasagnen i tid tills vi får middagsbesök. Då har vi kanske 50 meter kvar hem... *ha ha ha* Men jo... det tar tiiiiiiiid! Alfred meddelar nämligen att "jag ääälskar lera!"

Medan jag var inne och fixade lite sallad och mat grävde Alfred ett bra hål i gräsmattan, hämtade en plastbytta och fyllde den med jord.
- "Jo, för att vi har frön hemma. Men ingen jord att plantera dem i," meddelade han. Jahapp. Då måste han ju såklart få ta hem lite jord. 

Senare visar jag honom komposten och där kan man ju med fördel ta lite jord om man behöver. Så klarar sej gräsmattan lite bättre *ler*

Noterar att Alfred tror att man planterar frön, inte sår dem. Minsann, det finns ord som han ännu inte behärskar?! 


Familjen Öhlén/Nordin kommer och äter lasagne med oss på kvällen. Med sej har Johan en bukett tulpaner till mej. Jag blir sååååå glad!!!

Kommentarer