Bad och bröd

Gör lite kort på förmiddagen och trampar sen iväg på cykeln till badhuset och är med på vattengympan igen. Idag är vi 24 stycken och det är ju alltid kul att vi är många! Jag tar i så det känns, särskilt i armarna. Och det är ju också bra, såklart. Hinner simma en liten stund innan det börjar också. Det var längesedan sist, men det känns som om det skulle kunna funka med benet. Ska nog prova ordentligt en annan dag, tror jag.

Gör man av med energi måste man tillföra ny. Detta är dagens mat. Överblivna pannkakor fyllda med stuvning på överblivna champinjoner. Lite grönsaker till det och en macka på nybakat bröd. Proppmätta blir vi.

Brödet är det här och jag vill gärna dela med mej av receptet, för det är sååå gott. Tycker iallafall Sture och jag (och de från Bosvedjan, som har smakat det).

ÄPPLE- OCH APRIKOSBRÖD
2 limpor eller 20 bullar

50 g jäst
6 dl fingervarmt vatten
1 msk honung
1 msk salt
1 dl linfrö
50 g smör (rumstempererat)
2 äpplen 
15 aprikoser
6½ - 7 dl grahamsmjöl
ca 10 dl vetemjöl

1. Smula jästen i en degbunke. Häll över vattnet och rör tills jästen löst sej.
2. Tillsätt honung, salt, linfrö och smöret i bitar. 

Eller... som jag tycker är enklare... smält smöret och tillsätt vattnet, värm till fingervarmt och lös upp jästen med detta degspad.

3. Kärnar ur äpplena, hacka dem och aprikoserna. Blanda ner frukten tillsammans med mjölet (spara ca 1 dl till utbakningen).

4. Arbeta degen kraftigt tills den blir blank och smidig. Låt jäsa under bakduk 30 minuter.

5. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Forma till limpor eller bullar. Låt jäsa under bakduk 30 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.

6. Grädda limpor i 10 minuter, sänk sedan värmen till 170 gr och baka i ytterligare 25-30 minuter. Täck eventuellt med folie mot slutet. 
Grädda bullar i 10-12 minuter.

Kommentarer

  1. Härligt med recept har nämligen en son som vill börja baka matbröd. ..toppen tycker vi:) Förstår vem han är inspirerad av!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men... har han tid med det?! Han har ju ett par marsvin att ta hand om nuförtiden!

      Eller... det är klart att han har tid. Matbröd sköter sej själv medan man gör något annat. Man behöver bara vara hemma, men det jäser och gräddar sej på egen hand, ju! Vad kul att han är inspirerad! Han kan få lite tips om han vill.

      Radera
  2. Inte bara brödet utan även middagen såg mycket god ut - svampfyllda pannkakor är mums det! Har sparat receptet genom att skärmdumpa det på iPaden - så som jag alltid gör nu för tiden. IPaden är över fem år nu, tror jag och när den går i graven är en massa godsaker borta… penna och papper har sina fördelar, när man tänker efter!

    Bra att det nog går att simma, det ska ju vara lindrigt för kroppen och du gillar den sortens motion. Fast fortfarande tycker jag att någon annan skulle kolla upp den där smärtan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är penna och papper riktigt bra.

      De påstår att man kan använda färska aprikoser i brödet också... men femton färska aprikoser är MYCKET, tycker jag, så jag har inte provat det. Torkade får det bli för min del. Man ska ju få ihop degen också..!

      Radera

Skicka en kommentar