Måndag

Börjar dagen med frukost på altanen. Tänk, vi har ätit alla måltider ute sedan vi kom hit till Mellansjö i fredags. Varmt och skönt och inga myggor(!!!). Helt fantastiskt skönt!

Jag tar bort en del färg från glasrutorna på de målade fönstren och vi hänger tillbaka dem på sina platser. De får hakar på plats och nya haspar. Det blir så snyggt som det kan bli med urgamla fönster något renoverade av en amatör...

Sedan ägnar vi en stund åt att städa huset. Det är ju lagom kul, men nödvändigt. Efter det är vi väl värda en god lunch, ännu en gång äter vi utomhus och njuter i den svenska sommaren.

Och så har det blivit eftermiddag och den unnar vi oss att tillbringa vid stranden. +22 grader i vattnet och sisådär det dubbla i solen. Vi badar, solar och badar ännu mera. En kanadagås-familj har intagit vår strand också. Och jo, de bajsar där. Stora, äckliga lortar. Blurk. Annars är de fina, tycker jag.

Fin är den här lilla näckrosen också, som jag tyvärr inte lyckas få nån vidare skärpa på.

Avslutar dagen med att färdigstryka altanräcket så långt som färgen räcker. Nu är det bara att införskaffa lite mer, för allt är inte riktigt klart ännu. Och så har jag en del annat som ska målas med samma typ av färg.

Sent blir det innan vi är klara för hemfärd, men vad gör det? Det är sommar och kvällarna långa och ganska ljusa fortfarande.

Kommentarer

  1. Jag baxnar lite när jag inser att du verkligen renoverar fönstren, tar bort hakar och allt - jag brukar bara kleta på ny färg, jag... Toppenväder har ni i alla fall haft - färgen har ju kunnat torka även nattetid.

    Gåsaträck, ja, fy - korvarna är så jättestora och jättemånga! Hoppas att de håller till på lite olika ställen så att det inte blir algblomning i det stilla vattnet.

    Underbart söt näckros - i Anksjön är de överblommade nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett hästjobb, detta med fönstren. Men de har ju suttit där i nästan 60 år, så det är väl inte konstigt att det behövs. Egentligen, ärligt och uppriktigt, så borde de väl bytas ut, för de är i uselt skick men det är en för stor kostnad för ett hus som vi faktiskt inte bor i.

      Det har aldrig förut varit några gäss i Mellansjön, så vi får väl se hur det utvecklar sej med denna lilla familj. Vore ju bussigt och de bajsade nån annanstans än just på badstranden, tycker jag.

      Radera
  2. Hej Cornelia!
    Nu var det välllllldigt länge sedan jag kikade in till dig, förlåt;)) Jag har kollat igenom din sida och jisses vad mycket roligt ni har hunnit göra under denna sommar:)) Lika vackra foton som vanligt:))
    Vi har bara jobbat och jobbat med Kims hus. De snickrar och jag o Paulina målar. Nu så är en sida på huset färdigt utvändigt och nästan andra sidan också:) Bara två kvar!! Men så stort det är när man ska måla!!! Först stryker vi ju brädorna en gång innan uppsättning, och så en gång till när de är uppsatta.
    Det blir såååååå fint:)) De har valt en brun-beige färg (som nougat) och vita fönsterfoder och knutbräden:)))

    Vi har dock hunnit vara i sommarstugan några ggr, där har vi gjort en ny utealtan och nytt kök:))
    Alltså bara jobb. Birger har två veckor semester kvar (hm! semester) men ledig från jobbet i alla fall;)

    Mitt scraprum har jag inte "besökt" så mycket i sommar. Får hoppas det blir lite mer till hösten:)
    Jag har kollat igenom din blogg, du har gjort sååååå många läckra kort, LO:s och PL projekt:)) Du är verkligen konstnärlig:)))))) Jag kan fortfarande inte kommentera i din blogg, får inte upp den rätta profilen när jag ska skicka iväg min kommentar:(( Vet inte vad som hänt. Igår fyllde Birger 57 år! Då hade vi faktiskt en trevlig kväll med god mat och dryck:))

    Här har det regnat hela dagen idag, skönt!! Min trädgård skriker efter vatten. Vi har vattnat nästan hela sommaren sent på nätterna. Men ikväll slipper vi *S*

    Så fint du målat altanräcket:) Ja, de där fåglarna är jätte vackra men de bajsar alldeles för mycket där de inte ska!

    Nu hoppas jag att ni får en fortsatt härlig sommar med sol och bad:))))
    Kramizar Marie

    SvaraRadera

Skicka en kommentar