Midsommarafton

Sent igår kväll anslöt Vickan med familj till Mellansjö. Förmiddagen idag ägnade vi åt kortspel. Inomhus. För denna midsommar bjuder oss inte på något sommarväder alls, tyvärr.

Men god mat blir det ändå och här har vi dukat till midsommarlunch.

En förträffligt god räk-cheesecake fixar Vickan.

På eftermiddagen åker vi iväg till hembygdsgården i Ramsjö, där man ordnat ett riktigt traditionellt firande med stång, tombola och chokladhjul. Vi roar oss. Och vinner både på lotter och hjul!

Johan poserar vid stången. Pappa Hasse fotar lite, han också. Och Johan dekorerar nämnda stång med sin lotterivinst. Men han tar den med sig när han går. Särskilt gillar han frisyren på sin vinst-anka *ler*

En bild på Sture blir det också.

Om man blir nödig kan man välja mellan alldeles vanliga toaletter eller denna "Naturtoalett", som Johan tycker är ett bra alternativ *S*


En fullständigt bedårande 9-veckors Biga är på midsommarfirande, hon också. När hon blir stor ska hon bli jaktkamrat med sin husse. Tills dess är hon bara så ljuvligt söt och med ett helt underbart temperament. Jag pratar med henne och det gör så ont i hjärtat. Jag får kämpa med tårar och klump i halsen.

På hemvägen vill grabbarna Nordin geocacha lite. Jag nöjer mej med att njuta av den vackra utsikten.

Fler djur att fotografera hittar jag på hemvägen. Två charmerande små kossor betar i en hage vid en sjö. Så fint de har det!

 Vilken go-nos, va?!

Hasse sköter grillen på kvällen. Det blir gott att äta, igen. Curry- och ingefärskryddade grillspett med delikata tillbehör. Mums.

Vi vill spela utomhus-Yatzy på kvällen, men det är helt enkelt så kallt att vi, efter en stund, går in och spelar klart med tärningar i normalstorlek.

 Tok-Johan. Luva om öronen och midsommarkrans. Och så tärningar på toppen! *S*

Avslutar denna midsommarafton med jordgubbar i mängder, grädde och hemlagad vaniljglass.

Kommentarer

  1. Så fint ni fick det trots kylan med en massa läcker midsommarmat och kul aktiviteter.

    En "naturtoalett" finns det vid ingången till en av mina stigar också, fast där är det avverkningskillen som gör sina behov och täcker över med torkpapperet. Trevligt...

    Den söta valpen vred om i det onda, det förstår jag. Då hjälper det med allt kul ni gör, så jag hoppas att även Midsommardagen blir fin och bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade kunnat låta bli att prata med den, låtit bli att ta på den... men trots att det gjorde ont, väldigt mycket ont, så ville jag så hjärtans gärna ändå.

      "Naturtoaletter" med papper är bara äckligt, men att någon kissar bakom ett träd är helt okej, tycker jag.

      Midsommaren har fortsatt med trevligt umgänge i kallt väder.

      Radera

Skicka en kommentar