En snabbvisit i Bräcke och ett fallet dass

Idag åker vi hemifrån ganska tidigt för att hinna med en snabbvisit i Bräcke innan vi vänder tillbaka för en tur till Mellansjö. Och nej, vi åker inte tåg utan tar bilen som vanligt, men jag har ju snöat in (ha ha ha!) på tåg- och järnvägsbilder på sistone, så det fick bli en sån idag igen. Solen skiner och temperaturen ligger kring -12 grader. Vackert.

Vackert är det när vi kommer fram till Mellansjö också. Ida och jag promenerar bort mot Hedsjön. Vägen är oplogad men snön fjunlätt och det är inga problem att ta sig fram. Fast jag blir lite kall om tårna, det blir jag.

Nere över sjön ligger det en slöja av dis och träden glittrar i solskenet... men det är sånt som ni får tänka er själva, för kameran vill inte riktigt se allt det fina som mina ögon ser.

 Vi går ända ner till stranden. Det är dock inget badväder just idag.

 Den här hunden är fin...

... ur alla vinklar. Tycker jag iallafall och kan inte välja vilken bild som ska vara med, så det fick bli båda.

Lite snöklumpar mellan tårna blir det och Ida har lite besvär med att tugga bort dem.

Så var det det där soldiset, som jag så gärna skulle vilja haft på bild. Det blir dock inte bättre än så här. I verkligheten var det helt magiskt fantastiskt vackert.

Samma åt det här hållet, fast här ligger diset ännu lite längre ner mot isen. Blå blå himmel till det och jag är så glad att vi ändå faktiskt har fyra årstider. Även om vintern nu är lite för lång i förhållande till de andra tre.

Ett strå av något slag.

Och så var det då det "fallna dasset". Jodå, det ligger där och jag hör iallafall till dem som aldrig har sett ett dass från just det här hållet. Skulle tro att det var stormen Ivar som var "nödig"(?!) och ville möblera om lite här vid stranden. Någon annan får väl välta tillbaka det så det går att använda igen.



Kommentarer

  1. Ja, nog är det sanslöst vackert och man blir arg på kameran som inte vill visavdet andlösa.Men bilderna är fantastiska i alla fall, så verkligheten kan ta sig någonstans.

    Ett fallet dass kan ge lite gymnastiska övningar, kanske! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt svårt, tror jag, att använda det där lilla söta huset till avsett ändamål i just det här läget...? *S*

      Det skulle ju vara så roligt att kunna dela med sig av lite andlöshet, men men... jag hoppas att du och andra har lite fantasi och kan föreställa dej/er hur vackert det faktiskt var IRL!

      Radera
  2. Hej Cornelia!
    Oj så vackra naturbilder du tagit, sååå vackert:)) Vintern när den är som allra vackrast:)) Det är jobbigt för vovvarna när de har lite längre päls, snön den klumpar ihop sig ordentligt.

    Det där dasset har verkligen fått sig en törn;) Hoppas någon ställer det till rätta till sommaren:)

    Ha en fin Lördagskväll:)
    Kramizar Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sol och snö är en bra kombination. En svart hund till det är lite komplicerat att fånga på bild, men men... jag gör så gott jag kan.
      Säkert är det nån som fixar till dasset framåt sommaren. Eller kanske redan till vinterns pimpeltävling. Du kanske minns att jag skrev om den där jättestora pimpeltävlingen, det står vid stranden där starten brukar vara.

      Ha en bra helg, du med!

      Radera
  3. Jag köpte förresten färs idag och har insett att vi har samma syndrom, jag och Sture: köttfärssyndrom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köttfärs är bra mat och går att variera i det oändliga, nästan. Så köttfärssyndrom är inget dåligt syndrom att ha!

      Radera
  4. Men vilka fina bilder du bjuder på Nela!! Alldeles underbara...
    Bilden på Ida tuggande "tassbollar" är härlig... så hon fixar det själv hon. Märta blir alldeles väldigt halt hon och kan då rakt inte gå längre om hon inte får omedelbar hjälp!!
    Egensinniga dass ska dock förankras bättre!!
    Kram och kli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hon är duktig, Ida-Fian. Men ibland behöver hon såklart hjälp med isklumparna, hon också.
      Vitt är vackert, det är det ju faktiskt. Men ingen är gladare än jag den dag det smälter bort igen och sjön blir badbar.
      Kram å kli!

      Radera
  5. Jo, men det tycker jag ju, att bilderna är helt underbart vackra! Det var inte så jag menade, utan att det ibland känns bittert när det just glittrar och är så djupt och det inte vill komma med. Att stå mitt ute i det mäktiga är väldigt fint och då vill man helst att även fotot ska vara tredimensionellt. Så menade jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstod att det var just så du menade och säger som Alfred:
      - Jag fattar!

      *S*

      Radera
  6. Vilket vackert väder du lyckats hitta! Älskar vintersolen, ja egentligen alla årstiders sol, men vintersolen är magisk som får allt att glittra.

    Magiskt dass också:)
    Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt vackert väder och väldigt vackra omgivningar!

      Radera

Skicka en kommentar