Till Mellansjö

När jag jobbat klart hämtar vi kusinkillarna från Bosvedjan och drar iväg till Mellansjö. I Lomtjärn stannar vi för lunch och sträcka-på-benen-paus.

Det är inte för inte som Emil kallar platsen för "Pannkaksstället". Kalla pannkakor med sylt är en återkommande meny just här.

Johan snor åt sej min kamera och kilar omkring och betraktar omgivningarna genom linsen. Här är alltså Lomtjärn via en 9-årings ögon.

Alfred passar på att göra "nummer 2" i blöjan också. Inte så dumt alls, när vi ändå är ute.

Väl framme i Mellansjö parkerar killarna på trappan med varsin påse lördagsgodis. Gotteligott!

Sen beger vi oss ut i lingonskogen.

Emil räknar(??) sina lingon.

Johan tar över kameran igen. Alla bilder är inte riktigt lika lyckade. Eller så är det just det de är. Det här är en slags porträtt av mej.

Lingon.

Ett och annat blåbär fanns i skogen också. Några hittade vägen ner i Alfreds mage :))

 Johooodå! Man kan visst bada fortfarande!

Johan gillar också att bada! Och Emil doppade till och med huvudet.

Riggar kameran på Johans stövlar, som jag lagt i en liten hög på stranden, och rusar sedan ut och försöker posera tillsammans med grabbsen.

 Lättare att få bara dem på en vettig bild.

 Fortfarande samma vattentemperatur som i början på veckan.

Emil, Ida och jag promenerar hem från stranden. Plötsligt kommer Ida upp ur diket bärande på en konservburk från utlandet. Jag hojtar åt henne att släppa den, för hon kan ju skära sej på kanten. Sen kommer jag på att jag kanske hade velat fota henne, för hon var ju himla söt när hon kom där med burken "på trynet". Men nä, har jag sagt att hon inte får hålla i den så gör hon inte det heller, även om jag nu ber henne. Hon slickar lite på kanten så får jag ta den här bilden, sen är det nog. Jag vill ju faktiskt inte att hon ska skära sej, som sagt var.

Sture grillar hamburgare och korv till middag. Jag fixar med potatis i ugnen inomhus under tiden. Gott blir det.

Vi rensar ett kilo lingon och kokar sylt, som killarna ska få ta med sig hem. Johan skakar lingon och socker, så det ska smälta ihop ordentligt.

När Alfred somnat spelar vi lite tärning och har det mysigt, men det blir en rätt tidig kväll för oss alla.

Kommentarer

  1. Åh va mysigt ni ser ut att haft det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan du skriva upp att vi hade!
      Men bilder från idag kommer inte förrän imorgon. Orkar inte mer just nu... *S*

      Radera
  2. En gång kallade jag Alfred för Olle av misstag. Nu ser jag att det inte var något misstag alls... med Mors Lilla Olle i skogen gick! ;) Väldigt blå runt mun också!

    Som vanligt tar ni ut det mesta av det bästa av tillvaron och det är härligt att läsa om. Självutlösarbilden på er allihop blev ju toppen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han heter Olle också... efter pappa, så alldeles fel var det ju inte.

      Vi har det så trevligt tillsammans och det är ju bra att det lyser igenom i text o bild.

      Radera

Skicka en kommentar