Hennan och brända ställen

Idag åker vi till Mellansjö. Vi tar vägen över Hudik och Ljusdal och då passeras sjön Hennan. En vacker plats!

Här finns en ganska stor och fin camping. Det är nåt särskilt med campingar på hösten. En speciell känsla av övergivenhet, tycker jag. Alla har åkt hem, sommarvärmen drar bort och kvar finns ett och annat spår av dem som bott här och kanske kommer tillbaka nästa sommar... Jag kan känna lukten av dessa plåthoar utomhus och barndomsminnen dyker upp i mitt lilla huvud... från när vi campade i Torekov och man gick iväg på kvällen och fick borsta tänderna stående vid långa plåthoar, som hade kranar med kallt, kallt vatten.

Ja, tänk vad man kan minnas detaljer ibland. Och andra gånger kommer man inte ihåg någonting. Idag, till exempel, glömde jag kassen med bröd, frukt och grönsaker hemma, så vi får stanna och kompletteringshandla lite längs vägen.

Dags för gräsklippning igen.

På kvällen ger vi oss ut för att ta en titt efter skogens röda guld. Det finns en del, så att det räcker åt oss iallafall.

Som vanligt tycker Ida att det är hur trist som helst med bärplockning. Här, vid Brännberget, har hon satt sej ner för att vänta.. men helst går hon bara tillbaka till bilen, suckar och hoppar in och lägger sig i bakluckan. Icke att hon motionerar sej en endaste liten sekund *S*

 Från Brännberget åker vi vidare till Brända Skogen. Här hittar vi lite mer bär.

 Dagens skörd. Räcker till några burkar sylt, jajamensan.

För att hunden, och jag, ska få röra lite på oss idag tar vi en liten tur ner till stranden och sen promenerar vi hem. Det är så fint här. Jag njuter av höstluften och det vackra kvällsljuset.

Ida gör som hon alltid gör, tar sig en slurk vatten när tillfälle ges.

Fortfarande är det faktiskt badbart. Får se om det kan bli ett litet dopp imorgon, kanske?

Så här ser det ut när det är dags att gå hem och äta en macka. Bedövande vackert.

Kommentarer

  1. Vad fint ni har i Mellansjö! Ligger det i Hälsingland månntro?

    Ha det så gott!
    Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör det, mellan Ånge och Ramsjö, mitt i Ingenstans, ungefär.

      Må väl, du också!

      Radera
  2. Härliga bilder och lingonen... ja vad ska jag säga?? Kan man skicka såna per post?? :D
    Kram och kli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan man... men du ska väl till Gnarp nån fler gång..?? Det blir så dyrt porto med burkar å allt, vet du.

      Ha det så bra! Och klia skäggen bakom öronen!

      Radera
  3. Blir lite avundsjuk, på er miljö- Visst trivs jag här. men saknar vatten och skog. Får njuta av dina fina bilder :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår hur du menar. Saknar också skog och vatten när jag besöker hemtrakterna. Det är fint i Skåne, det är det, men det är inte så värst hundvänligt överallt. Bara odlad mark överallt...

      Radera
  4. Har tittat både en och två och sju gånger på de härliga bilderna här från ett september i högform, beundrat 30-åringens blåtira och pustat över tanken på gräsklippning men varit lite för dålig på att sätta det på pränt. Förvånas lite att badtemperaturen redan sjunkit såpass men det har ju varit några kalla nätter emellanåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Mellansjö har det varit precis 0,0 grader på vår termometer och grannens hade till och med visat någon minusgrad, så jag tyckte nästan tvärtom... tänk, att det fortfarande är så pass varmt i vattnet.

      Krya nu på dej, allt vad du kan!

      Radera

Skicka en kommentar