Regn och 10 grader...

Mina fd kollegor, som var och hälsade på på mitt nya jobb igårkväll, sa att "jaha, nu är det höst". Det har ju varit varmt några dagar, men igår blåste det höstvindar, tyckte de. Jag är nästan böjd att hålla med dem, men vill inte gärna tro att de har rätt.

Dagens väder var iallafall regn, regn och sen lite mer regn och med en temperatur på 10 plusgrader. Inget vidare sommarväder, men ut i skogen gick vi ändå, Ida och jag.

 Andra som trotsade vädrets makter var det här gänget på Essviksvallen. Fotbollsspelare är också sanna entusiaster, minsann.

Bara lillkameran fick följa med ut i blötan och bilderna blev ju därefter. Men när jag plockade fram den här bilden i datorn konstaterade jag genast att här behövs en fästing-sanering, för jo, den lilla rödbruna pricken där på näsan är en äcklig liten fästing. Den är numera ett minne blott. Ha.

Kommentarer

  1. Så bra de syns efter klippningen... de där eländiga fästingarna!! De är äckliga så det förslår!!
    Vi har samma kalla regninga väder här med så det är nog höst!!
    Krsam och kli!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland syns de. Men det är svårare att plocka dem i den korta pälsen. Låter konstigt, men den långa pälsen kunde man lägga åt sidorna, bara. Den här korta "studsar tillbaka", tycker jag, och lägger sej över fästingen igen. Ja, inte här på näsan, men på kroppen.

      Ska nog hälla på lite fästingmedel i nacken endera dagen. Hade det förra sommaren och tyckte att det hjälpte rätt bra.

      Höst bara vill jag inte att det ska vara. Det är bara tillfälligt avbrott i sommaren, det vill jag tro!

      Kram och kli!

      Radera
  2. Annika i Lindby4 juni 2013 kl. 22:39

    Tillfälligt avbrott!! Vi har skiftande väder, men jag tar gärna tröja av och på :-) Är det inte lättare att se fästingar nu, när pälsen är kort?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite lättare, kanske. Men jag brukar hitta dem med fingrarna och inte med ögonen. Hon är väldigt "pillad på", den här hunden *S*

      Jag tar helst tröja AV, jag! *ler*

      Radera
  3. Svalare här också, fast det kom knappt alls, lite dugg när jag var med hunden vid sjön. Ösregn är sådär lagom kul men det är skönare att jobba i lite kallare väder. Det blir nog varmt igen! Har inte hittat fästingar än mer än på katterna fast det kommer nog! Ankan har förra årets fästinghalsband på sig, kanske det har liten verkan fortfarande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ida hade mååååånga fästingar veckan innan vi reste bort, sen har det varit lugnt tills igår. Fästinghalsband blir det inte, då min kompis briard (i och för sej för flera år sen, men ändå) blev helt pälslös och skinnflådd på halsen av ett sådant. Kanske var det just den hunden som var känslig, men kanske är det briarder i största allmänhet.
      Förra sommaren var första gången jag behandlade mot fästingar och det fick bli Frontline. Tycker det är läskigt att "hälla gift" på min hund, men vad gör man? Det funkade rätt bra, iallafall.

      Regn idag också och under tio grader varmt. Jaja. Jag ska ju göra studentkort och inte vara ute så himla mycket, så det spelar nog ingen roll. Man kan ju i vilket fall som helst inte göra nåt åt det! *S*

      Radera

Skicka en kommentar