Mellansjö

Igår klippte vi ju gräset hemma och idag var planen att åka till Mellansjö, klippa gräset där och sen snabbt iväg till stranden, där vi skulle njuta av solsken och kanske till och med badvänligt vatten. Emil tyckte att det lät bra, så han hängde på. På vägen till Mellansjö blev det förstås ett litet stopp för geocaching (ovan).

Planen var alltså... FINT väder. Det är inte alltid att det blir precis och exakt så där som man har tänkt... hmmm..

Vi äter pastasalladen inne i köket, spelar kort och tärning tills vädret behagar sluta bråka. Det var ösregn, blixt och muller länge innan det blev uppehåll igen. Vi klippte gräset, trots att det var blött. Det var nämligen nödvändigt. Långt och frodigt och vi måste åka hem imorgon (jobb för mej och skola för Emil på måndag). Så, det var alltså bara att klippa.

Sen blev det grillat till middag. Vi är fortfarande inte särskilt överens med grillen, men så småningom blev det ju mat ändå.

Och efter maten bestämmer vi oss ändå för att stranden är en bra idé.

 Emil traskar rätt ut och påstår att det är skönt. Jag har mina tvivel.


Han doppar huvudet och påstår att det också är skönt.

Men, ta mej 17! Han har rätt!!!! Det ÄR skönt! Vi ligger i säkert en halvtimme. Myggorna har kalas, men ju mer man har av kroppen under vattnet, desto mindre att kalasa på har de. Ha!

 Den här bilden har Emil själv valt, som bildbevis för att han faktiskt badade. Hans pappa ville se det *S*

 Så här varmt var det.

 Alldeles för kallt, tyckte Ida.

När vi skulle gå hem fick jag ögonen på de här små söta blomstren. Nån (Hillevi) som vet vad de heter? Växte alldeles vid sjön.

Vägen hem är precis 2 km och hunden (som här ser ut som en krokofant eller nåt) kan gå lös och ledig hela vägen. Det är skönt. Myggorna är mindre sköna. Attans, vad de är många och vad ovan jag är. Usch.

 Ett kärt motiv. Långsjöbäcken med sin charmiga skylt.

Kommentarer

  1. Vilken bild, där du klipper gräs i ösregn! En sådan galning såg jag i Norge en gång… ;)))

    Desto mysigare verkar det, trots myggen, ha varit nere vid sjön och så stilla det var!

    Rosling heter den söta växten och den ska du inte äta, får då får du andnöd (läste jag).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svarade på det här i morse, men tydligen ville inte internetuppkopplingen i skogen där i Msjö att det skulle publiceras. Så jag tar om det igen.

      Det var ju inte så att jag gick där och klippte gräs i ösregn nån längre stund. Det kom ett skyfall och Emil tog raskt fram kameran. Sen stängde jag av och sprang in, jag också.

      I sjön var det alldeles underbart och roslingen har jag alls icke tänkt att äta. Men det kan vara bra att veta att den inte är så hälsosam ifall att det kommer någon ur den mycket yngre generationen och hälsar på oss där på stranden. TACK för att du alltid vet, eller tar reda på, allt jag vill veta!

      Radera
  2. Annika i Lindby2 juni 2013 kl. 21:03

    Ha, ha, gillar också bilden med gräsklippningen. Men badbilderna, är fina de med :-) Härlig påg, som vågar! Jaja du är våglig du också! Men inte Ida. Det är tur vi har Hillevi, som vet namnet på det mesta :-) Är också nyfiken på växter och djur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grabben och jag badade förra året i september. Då var det 11 grader i vattnet, så det här var en riktigt behaglig temperatur, tyckte vi båda två! *S*

      Verkligen tur att Hillevi finns att fråga i alla lägen!

      Radera
  3. Ja....jag säger då det....bada när just isen gått !!
    Du doftade blomman något? Kan det vara Tibast?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag luktade inte på blomman.

      Rosling, säger Hillevi att det är. Och då är det säkert det, hon har koll, den kvinnan!

      Radera
  4. Aimo säger att det är Tranbärsblomma. Hittade den på myren vid kommande tranbär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njaeee... jag tror nog ändå att det är rosling. Har googlat lite och blad och allt stämmer precis överens.

      Radera
    2. Till exempel här kan man läsa: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/erica/andro/andrpol.html

      Radera

Skicka en kommentar