Bad-onsdag med min första film!

Idag är Johan ledig från skolan och jag har jobbat natt. När jag slutar har Sture hämtat Johan och de kommer tillsammans och hämtar mej. Vi åker till Stadshuset för att köpa presentkort till alla affärer i hela stan. Det ska bli en present till nån. Fast disken där man köper presentkort är inte öppen ännu, så vi får göra om proceduren på eftermiddagen, när vi ska hämta Emil på skolan.

 Inne i Stadshuset hänger en flygande skvader i taket. Lite kul är den., tycker jag.

I entrén står två jättefarliga lejon, gjutna i brons eller nån annan metall. Det ena hugger Johan i handen. Aj!!!

 Rejäla tänder har det!

En kul interaktiv karta över stan finns inne på turistinformationen.

Eftermiddagen tillbringas sedan i vanlig ordning på badhuset i Kvissle. Här är Emil, som idag inte slår nytt rekord i simning. Men det måste man inte göra varenda vecka. *S* Man kan busa och ha kul också!

Här är Johan... man måste koncentrera sej en bra stund innan man kan utföra vissa saker..!

Nu hoppas jag att den här lilla filmsnutten fungerar. Jag fick installera ett nytt program i datorn för att kunna ladda över den från kameran och sen vet jag inte exakt hur jag gjorde, men det ser ut som om det kanske faktiskt fungerar! Lite imponerad över mej själv.

Fast å andra sidan... Johan sa ju åt mej förra veckan att jag skulle lära mej filma till idag. Det hade jag inte gjort, så vi (han o jag) plockade fram kameran. Jag letade reda på den pdf-fil med instruktioner på svenska, som jag faktiskt hittat och börjar leta efter anvisningar hur man gör. Under tiden trycker Johan lite hit och dit på kameran och så säger han "Jädra bra zoom på den här kameran, nu ser jag öronvaxet på morfar!" *ha ha ha*
Sen tar det ungefär 10 sekunder så säger han "Du Nela, nu har jag fixat... du trycker bara här på den röda knappen, så filmar den... trycker du igen, så slutar den!"

Jahaja... det ska vara en åttaåring till det. Tack för hjälpen! *S*

 Johan simmar de sista 300 metrarna och blir berättigad att köpa kilometermärket! Hurra!

Kommentarer

  1. Härlig bild på den lejonbitna Johan!

    Och så talar ho genast o hur ho lägger upp film utan att gå via You Tube.
    Tack på förhand! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, alltså... min kamera filmar i nåt format som min dator inte kunde läsa. Jag installerade skivan, som följde med kameran och sen var det himla krångligt att hitta filen ändå, via det programmet. Men när jag väl hade gjort det så tryckte jag lite här och där och lyckades på nåt sätt (jag är inte säker på att jag kan göra om det) spara över filmsnutten i min "bloggbildermapp". Sen, när jag skulle blogga, tryckte jag bara på "infoga video" eller vad det nu heter, likadant som infoga bild. Det tog en halv evighet att ladda upp 15 sekunders film, men det gjorde sig själv. Sen var det klart. Tryck på knappen "publicera inlägget" och så gjorde det det, utan att jag behövde göra nåt mer.

      Men det är ju blogspot, då... du har ju ett annat bloggprogram, du.

      Radera

Skicka en kommentar