Utan telefon

Igår kom en traktor upp på lilla Tistelvägen. Den måste ha kört fel, för numera har ju kommunen avsagt sej allt ansvar för skötseln av vår väg. Men vi blev rätt glada, för den klippte gräs och sly längs kanterna och det blev riktigt fint.

Lika kul var det inte lite senare på dagen när vi upptäckte att vi inte hade någon telefon och inte heller något internet (för det går på samma ledning). Telefontråden hade nämligen gått av(?) och ramlat ner (och en trolig orsak är den jättestora traktorn som vände just under vår telefontråd). Tråden syns mitt i den här bilden...

... och vänder man sej om så ser man hur den slingrar sej över gräsmattan och sedan in i skogen. Det handlar om en tråd som är kanske 25 meter lång. Sture ringde till Bredbandsbolaget, som är "vårt" telefonbolag och skulle felanmäla. En låååååång diskussion med en kille där slutade med att han, killen, skulle "lägga" ärendet till nån sorts serviceavdelning. Men först måste han själv reda ut alla eventuella tänkbara möjligheter till varför vi inte har fungerande telefon. Jag blev trött bara av att höra samtalet, för det känns "rättså" självklart att det hela beror på att tråden där ute har trillat ner. Eller hur?!

Men för en omständig och byråkratisk handläggare hos Bredbandsbolaget är det inte alls lika självklart att det är denna avslitna tråd som är orsaken. Ett tag trodde jag att han tänkte skicka ett nytt modem, något som verkar vara patentlösningen hos nämnda bolag. Inte förrän man väntat en vecka på ett nytt modem och konstaterat att det inte hjälpte.... inte förrän då kan de tänka sej att börja fundera på om det kan vara nåt annat fel. Turligt nog lyckades Sture övertyga killen om att det bara måste vara den nedfallna trådens fel... och nån gång framöver, ingen vet när, kommer det förhoppningsvis nån tekniker och tittar på problemet.

Sedan vi kom hem i torsdags har det regnat oavbrutet. Nästan iallafall. Detta är vanligtvis en stig, men just nu ser det mera ut som en bäck.

Mina glad-röda stövlar gör det egentligen inte roligare att ge sej ut...

 ... även om den röda färgen lyser ikapp med lingonen som finns precis överallt. Men vem har lust att plocka lingon när regnet bara öser ner? Inte jag. Fast när det har regnat klart, då ska det plockas av "Skogens röda guld"!

Kommentarer

  1. Haha, suck, säger bara det! Inte bara Bredbandsbolaget är såna. för några år sedan gick min telefontråd också av och Telia hävdade länge och väl att min telefon fungerade alldeles utmärkt!

    Vilken härlig bild på de röda gladstövlarna i vattnet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Röda stövlar... det är barnsligt, egentligen. Jag tycker att stövlar ska vara gröna och diskreta. Egentligen, alltså. Men så ramlade jag över de här på rea-rea och det ÄR ju Tretorn. Så då kunde jag ändå inte låta bli att vara lite barnslig!

      Radera

Skicka en kommentar