Onsdag i Mellansjö

Vi åker till Mellansjö med lite grejor och med tanken att klippa gräset en sista gång innan vintern. Det är väl kanske inte det smartaste, eftersom det tydligen just har regnat.

Dropparna ligger så vackra på bladen.

Medan jag byter till stövlar, för det är blött i gräset, går Sture fram och tillbaka med gräsklipparen. Sen tar jag raskt över, för den där vänstra höften ska inte trava runt mer än nödvändigt.

På vår lilla parkering växer dessa svampar, som jag först tror är nån sorts bajs eller spya(!) eller nåt. Men när jag tittar efter så ser jag ju såklart att det faktiskt är svamp.

Efter gräsklippning och lite lunch går Ida och jag ut på prommis. Vid bron ser det lite hotfullt ut på himlen åt det här hållet.

 Åt andra hållet ser det bättre ut, även om det inte syns på bilden. Det lyser nästan igenom lite sol här.

 Så vi går åt "andra hållet".

 Det växer svampar här också.

Och överallt syns de röda stenarna. Jag vet inte vad det är, om det är nån sorts metallurfällning (järn???) eller nån sorts röd lav eller??? Ser ut som rödfärg, men det är det inte, för ingen kan ha målat alla dessa stenar runtom i skogen.

Vid Vägs Ände får jag plötsligt ögonen på de fina lingonen. Har inte tänkt plocka bär idag, men har en bajspåse i fickan, som får tjänstgöra som kärl för lingonen. Hade jag struntat i dem och gått hem istället så hade vi inte blivit så blöta av det regn som strax sätter igång att trilla ner på oss... men, men... varken Ida eller jag är gjorda av socker, så vi smälter inte av lite vatten heller.

Kommentarer

  1. Dom däringa svamparna (spyorna!) kunde du ha plockat! Goda!
    Sture är en envis en och det är ju bra - tills du tar över och rättar till!

    Här kom det också regntunga skyar, men sen också lite sol här och var!

    SvaraRadera
  2. Vad heter de då, svamparna? Tror aldrig jag vågar äta dem, även om de kommer att stå kvar på fredag, när vi kommer tillbaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är röksvampar - finns en massa olika. Goda när de är pyttiga och fasta!

      Radera
    2. Jag tror dej, men jag tror ändå inte att jag törs äta dem. Fegt, eller hur?!

      Radera
  3. Hundbajspåsar är toppen att ha i fickan. Brukar också fylla dem med ett och annat som inte är hundsk... Till och med små elevers kalsonger när de råkat bajsa på sig i skidbacken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag också använt dem till... *ler* Möjligen inte i skidbacken, men vid andra tillfällen då det varit för långt till toa.

      Radera

Skicka en kommentar