Höst... och hemma igen

Minns ni ängen, granne med vår oklippta gräsmatta i Mellansjö? Så här såg den ut för en månad sedan, den 3 juli.


Idag ser den ut såhär. färgskiftningen är markant och i bakgrunden syns en gulnande björk. Nog är det höst i  luften, alltid. Dessutom regnar det ordentligt och inget badväder alls. Det ska, enligt yr.no vara bättre väder vid kusten, så vi åker hem. Vi har ju gräs hemma också, som behöver klippas. Denna gräsklippning... *S*

Nåt gräsklipparväder är det dock inte. Men familjen Öhlén/Carlsson kommer och hälsar på och Olle gör ett seriöst försök att få igång vårt nätverk. Tyvärr utan att lyckas.

Alfred.

Sture tar kryckan och bilen och far iväg för att införskaffa en ny router. Själv tar jag hunden och en burk med mej ut för att inventera Bästa Kantarellstället. Och jo, minsann! De tittar fram lite här och där.

Fast här har skogsmaskinerna farit fram som galningar efter sista stormen, samlat ihop vindfällena och i och för sig gjort skogen lite mindre "plockepinnig", men ack så skadad.

 Det finns annat än kantareller att hämta i skogen, om man orkar slåss med myggen.

 Måhända att det kan räcka till en liten soppa ikväll?

Kommentarer

  1. 14 grader bjuds vi i dag så nog är det höst i luften, vilken söt liten Alfred . Blev det nån soppa ?

    SvaraRadera
  2. Jajamensan, det blev soppa. Men ärligt talat, det är godare med smörstekta kantareller på smörgås!

    SvaraRadera
  3. Supergott med smörstekta kantareller på smörgås. Måste ut och leta mer!

    SvaraRadera
  4. Den där "skogsvården"! Ärligt talat tycker nog jag med att svampen gör sig bäst i stekpannan med smör och grädde. Men lite gottigt är det med soppa också!

    Roligt med bilderna från ängen -det händer saker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det ser inte så särskilt "vårdat" ut, det gör det inte. Två nordsvenskar, ett par rutinerade skogsgubbar och så gott om tid... hujedamej, så fint det skulle varit i vår skog!!

      Radera
  5. Härliga bilder... men HÖST??? Näe... hela jag protesterar... lite mer sommar vill jag allt ha! Sol och värme lite lagom det ska jag bara ha!!
    Hoppas att ni mår bra... både "kryck-Sture" och du... Ida mår gott det såg jag på en bild!!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill också ha mycket mera värme och sol och bad... men det ser inte ut som om jag får som jag vill. Kryck-Sture mår faktiskt riktigt bra. Och det är iaf skönt, även om det blivit kallt ute.

      Och ja, Ida mår prima igen!

      Radera

Skicka en kommentar