Allmänbildad?

Häromveckan blev jag av någon anledning nyfiken på hur många som bor på Essvik, där jag i dagligt tal säger att jag bor. Att googla och ta reda på saker man vill veta är ju världens enklaste sak, så jag gjorde det... och blev väldigt förvånad över att Essvik numera, 2010, endast har 752 invånare. Befolkningen har gått stadigt neråt sedan 1960 då det bodde 1194 personer på orten. Eller, fick jag också lära mej i samma veva, det heter tätort.

Nyhamn, däremot, är en småort. Och tittar man på bilden här ovan så är det givetvis på Nyhamn jag bor (ja, alltså.. det står det på skylten, halvt dolt bakom alla lupinerna). Det är ju bara det att folk i allmänhet vet vad Essvik är för ett ställe, men Nyhamn är aningen mera okänt, alltså är det enklare att påstå att man bor på Essvik än Nyhamn.

Hur som helst, en småort, läser jag vidare, är en term som används i Sverige av Statistiska centralbyrån (SCB) och definieras som en samlad bebyggelse med 50-199 invånare, där det högst är 150 meter mellan husen. En småort kan dock ha mer än 200 invånare om andelen fritidsbostäder överstiger 50%. Varje småort får en egen småortskod.

Japp, sådär kunde jag hålla på länge... och ta reda på att småortskoderna i Västernorrlands län alla börjar med två siffror mellan 75 och 79 osv osv osv...

Tänk, så allmänbildad man skulle kunna bli. Om man lade allt man läser på minnet! *S*

Kommentarer

  1. Fast man behöver ju inte lägga det på minnet när man glömt är det bara att börja om ;-)

    SvaraRadera
  2. Så är det. Nuförtiden behöver man inte lära sej nånting, det är bara att kolla när man har lust att veta. Det finns en liten risk med det, för ibland kanske man inte har möjlighet att googla...

    Men såklart behöver man inte lära sej invånarantalet på Essvik utantill, det finns ju annat (viktigare) att ha sin (lilla) hjärnkapacitet till *S*

    SvaraRadera
  3. Jag kan invånarantalet där jag bor! Hela fem stycken människor!

    SvaraRadera
  4. Det är ganska lagom, Hillevi. Här på Nyhamn bor det, enligt SCB, 54 personer. Och då är vi 8 stycken på Tistelvägen... *S*

    Och en hund och två katter, tre grävlingar som inte vill vara med på bild och några rådjur och... ja... så ungefär.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar