Mellansjö med mycket folk

Lunch i Mellansjö. Det är kyligt ute så vi sitter i köket och har det så trevligt. Särskilt Alfred gillar när vi "äter hallihallihalli.. hop!" som han uttrycker det.

Efter maten tar vi en tur bortåt vägen för att titta efter smultron. Johan på cykel, förstås.

En hel del smultron hittar vi, fast Alfred vill verkligen inte tro att jag har rätt när jag säger att de heter just smultron. Han bara tittar på mej och säger "gubb-gubbar!"

Sen hittar vi en väldig massa blåbär och här hjälps Alfred och Ida åt att plocka och äta. Gotteligott!

Gissa vad grabbarna har ätit! *S*

Hela vägen bort har Alfred släpat med sig favvo-grejjen, lastbilen som vi har här i Mellansjö, men på hemvägen får han åka lite medan mamma Emma får dra.

En tur bort till stranden blir det också, även om vädret inte inbjuder till bad alls. Det är kallt i luften och de kraftiga vindarna blåser rakt in emot stranden. Brrrr!

Vi kastar i badtermometern... och det känns som brrrr! en gång till.

Men Johan trotsar alla vindar och temperaturer...

"Nela, det här är som ett gym" tjoar Johan och gör armhävningar i tallen som sträcker sina grenar ut över vattnet.

 Ida får sand på näsan.

Gräva går bra, även om det är lite kallt. Och här har Alfred fått av sej på fötterna också. Och badat ända upp till låren. Då blir det så kallt om benen, så han måste dra ner tröjan lite ;)

Johan bygger en mur och Alfred hjälper till efter bästa förmåga.

 Vi tar och gräver ner några fötter också *S*

Sen kommer bärplockarna hem igen. Delar av gänget har varit ute och letat efter hjortron och skörden var god, som synes.

Strax innan de flesta åker hem mot stan tar Emil sej en liten tur på sin cykel, han också. Och sen, ja sen är vi ensamma kvar med grabbarna Nordin.

Från toan, dit Emil kilat in, hör man strax efteråt honom utbrista:
- Äntligen!
- Vaddå? undrar jag från andra sidan dörren.
- Äntligen har de åkt hem!

Vi spelar lite tärning och har det lugnt och fridfullt innan grabbarna intar varsin säng på övervåningen och somnar ganska så ovaggade.

Kommentarer

  1. Underbart! Svenskt kylig och frisk sommar på det. Fast det sista gäller inte östra Uppland… här är det varmaste varmt vareviga dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle väldigt gärna vilja ha den där upplandsvärmen här ett tag, för nu ska vi iväg till stranden med matsäck och allt och stanna där resten av dagen! Tjohej!

      Radera
  2. Glömde: Barnförvaringen heter det ju! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till å med "Barnförrådet", kallar vi det ju för *S*

      Radera
    2. Hillevi igen och igen22 juli 2013 kl. 14:01

      Haha, ja så var det! Får ni inte värme idag, så kommer den i veckan, hörde jag på nyheterna. Hoppas för er skull!

      Radera
  3. Det är inte såå värst varmt här heller kan jag meddela. Det blåser nog halv storm... tror jag. Jag trodde att jag skulle ffysa bort vitala delar ( om jag nu har några) när jag gick långprommisen med hundarna idag.
    Ni ser ut att ha haft det bra trots vädret. Passa på att njuta för snart är de stora!!
    Kram och kli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frysa... ska det vara när jag får stava själv!!

      Radera
    2. Vi njuter och har det så bra och kul tillsammans med dessa barn, som blir större och större för varje dag. Men än så länge uppskattar de att umgås med oss och det är så roligt! Även om nu vädret hade kunnat vara lite välvilligare inställt.

      Radera
  4. En härlig aktivitetsdag ser jag att ni haft. Och hjortronen blir jag lite avis på. Jag skulle så gärna vilja prov plocka hjortron...men som sagt så vet jag inte vart man ska söka?:-) Ha det gott...nu kommer nog värmen...hoppas jag:-) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Myrmarker... blött och sunkigt ska det var, där trivs de. Och gott om dem är det tydligen i år, så ut och leta lite!

      Ha det fint, ni med!

      Radera

Skicka en kommentar